“Een zwemshort die niet jeukt”: Désiré en Lore lanceren eigen merk Fiston Swimwear
Jeuk na het zwemmen door je zwemshort. Désiré en zijn vrienden klaagden er drie jaar geleden over op vakantie, dus besloten hij en zijn partner Lore om een oplossing te bedenken. Na een lange testfase maakt het koppel Fiston Swimwear bekend. Met hun eigen merk zwemshorts bieden ze een oplossing voor het ongemak.
Ze wilden ooit wel iets ondernemen. Het was enkel zaak om dat ene goeie idee te vinden. Désiré Koopman verdient zijn boterham op de financiële dienst van multinational Coca Cola, Lore Demeyer wint de kost als hoofd Supply Chain bij Lidl. Het idee zouden ze niet vinden op hun respectievelijke werkplaatsen. Wél aan het zwembad.
Nylon
Drie zomers geleden waren ze met vrienden op vakantie. “Eén iemand sprak over vervelende jeuk door zijn zwembroek wanneer die aan het opdrogen was. Uiteindelijk bleek iedereen er last van te hebben. De ene ging wisselen van short, de andere loste het op met een boxershort eronder”, klinkt het.
Daar moest een oplossing voor zijn, dachten ze. De oorzaak voor het vervelende kwaaltje, dat bleek de netstof binnenin te zijn. “We maakten daarom enkele prototypes met een nylon alternatief dat enkel vooraan zat”, legt Lore uit. “Die testten de schoonbroers op reis, en bleek dat ze geen jeuk ondervonden.”
Het sein om nog een stapje verder te gaan en Fiston Swimwear boven de doopvont te houden. “We produceerden 100 zwemshorts in drie verschillende kleuren die we vooral aan familie, vrienden en kennissen verkochten. Die waren allemaal positief, dus besloten we nu nog een stap verder te gaan.”
Patent?
Voor hun nieuwe collectie maakten ze 300 zwembroeken in vijf verschillende varianten én bijpassende T-shirts. “We hebben echt het gevoel dat het werkt. Maar naast het comfort willen we dat onze producten mooi ogen. Dat grote merken ons zouden kopiëren? Een patent lijkt ons alvast niet de moeite, al hebben we wel iets uniek in handen.”
Fiston – Frans voor sloeber – benadrukt het speelse karakter van hun merk, net als het logo, een papieren bootje. Waar dat bootje strandt? Dat weten ze zelf nog niet. “We hopen dat we met Fiston een sterk merk kunnen creëren. Dat mensen niet meer spreken over hun zwembroek, maar hun Fiston. We hopen het ook in de winkelrekken te krijgen, maar voorlopig werken we via een website en Instagram. Uiteindelijk is het gewoon ons bijberoep, waarmee we ons zelf willen blijven ontwikkelen. Er zit geen druk achter. ” (JDR)
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier