Na de voorbereidende werken vrijdagnacht legde de 26 meter lange betonnen koker zaterdagmorgen rond 8.30 uur zijn eerste 30 centimeters af, zo langzaam dat je goed moest kijken. De koker moest 30 meter verschoven worden en dat gebeurde tegen 8 meter per uur. Alles liep volgens schema. Zo lag de koker perfec...

Na de voorbereidende werken vrijdagnacht legde de 26 meter lange betonnen koker zaterdagmorgen rond 8.30 uur zijn eerste 30 centimeters af, zo langzaam dat je goed moest kijken. De koker moest 30 meter verschoven worden en dat gebeurde tegen 8 meter per uur. Alles liep volgens schema. Zo lag de koker perfect op zijn plaats tegen dat de WK-match België-Tunesië begon... Waarna wel nog moest worden doorgewerkt...Na het passeren van de laatste trein vrijdagavond werden de sporen en spoorwegbedding langs de Warande weggenomen. Het hele weekend was er dan ook geen treinverkeer tussen Kortrijk en Izegem. De NMBS zorgde voor een alternatieve dienstregeling. Na het plaatsen van de koker moet de spoorlijn weer opgebouwd worden en tegen zondagnacht rond 2 uur moeten de werken klaar zijn.Door de koker onder de spoorlijn moet later het water stromen van een bypass van de Heulebeek, een afsnijding van de site De Meestere tot achter de Emiel Hullebroecklaan. Ook de gewone loop van de Heulebeek blijft, maar als bij hevig regenweer het water in de beek tussen de Zeger van Heulestraat en de Warande niet snel genoeg kan doorstromen, zal de bypass - die in normale omstandigheden droog zal staan - zorgen voor een versnelde afvoer. De werken in opdracht van de Vlaamse Milieumaatschappij zijn in februari begonnen. Tot 20 juli gebeurt nu de verdere afwerking. Als alles goed gaat, zal de Warande net voor de bouwvakantie opnieuw geasfalteerd worden.In het voorjaar van 2019 volgen de uitgravingswerken van de rest van de bypass.(NOM - foto NOM)