Eén riek, één koe of twee kalverboxen: Goderis Cowcompany maakt afstandsregels tastbaar

Marc Goderis (rechts) en zijn zoon Wout staan op de ideale afstand van elkaar. En laat die anderhalve meter nu nét overeenkomen met de lengte van een koe. © WVH
Olaf Verhaeghe

Even simpel als geniaal is ze, de nieuwe campagne van Goderis Cowcompany uit Leisele waarin het landbouwbedrijf illustreert hoeveel afstand we van elkaar moeten houden in tijden van corona. “Het is ludiek bedoeld, maar tegelijk vragen we toch aan onze klanten om er ook rekening mee te houden”, aldus zaakvoerder Marc Goderis.

Wat ooit begon als een dierenartsenpraktijk is vandaag uitgegroeid tot Goderis Cowcompany, een groot landbouwbedrijf in het landelijke Leisele bij Alveringem. “Doorheen de jaren zijn we enorm gegroeid en geëvolueerd”, legt zaakvoerer Marc Goderis (60) uit. “Meer en meer kwam de focus, naast de praktijk, op bedrijfsbegeleiding van rundveebedrijven te liggen. Adviezen voor stallenbouw en klimaatregeling bijvoorbeeld. Maar ook voor klauwverzorging komen veehouders bij ons te rade.”

Ook in de landbouw moeten de afstandsregels – minstens anderhalve meter – gerespecteerd worden, maar dat blijkt volgens Marc niet altijd even evident. “Een keizersnede bijvoorbeeld, daarvoor moet je nu eenmaal vrij dicht bij elkaar staan. Wij ervaren ook dat veel mensen, eens ze aan het werk zijn, de regels vergeten. Niet dat men de ernst niet beseft, maar het is niet simpel om er voortdurend bij stil te staan”, aldus Marc.

Goderis Cowcompanyhttps://www.facebook.com/Goderiscowcompany/https://www.facebook.comFacebook1

Als #FoodHeroes in de agrovoedingssector blijven wij onverminderd #deuredoen. 💪🏻 En dat zowel op onze eigen boerderij in…

Geplaatst door Goderis Cowcompany op Zondag 5 april 2020

rich1.0https://www.facebook.com/Goderiscowcompany/posts/835487343614849552

En dus ging Goderis Cowcompany op zoek naar een leuke manier om de aandacht op die anderhalve meter te vestigen. Vorig weekend werd een heuse fotoshoot opgezet waarbij koeien, kalfjes en zelfs een riek de hoofdrol opeisten. “Het was alleszins heel plezant om te maken. En ook de dieren waren enthousiast. (lacht) De campagne is ludiek bedoeld, al zit er toch een belangrijke boodschap in. We willen onze klanten waarschuwen, zonder hen angst aan te jagen, dat die afstand wel degelijk belangrijk is”, aldus Marc nog. “Wij doen er zelf ook alles aan om de maatregelen op te volgen. Zo werkt mijn vrouw, die de boekhouding doet, vanuit de woonkamer omdat de bureauruimte anders te krap zou worden voor drie personen.”

“Het is belangrijk dat wij kunnen blijven doorwerken, want uiteindelijk zitten we ook in een zorgsector. Zij het dan voor de dieren. Ook zij moeten geholpen worden, we kunnen onmogelijk alles zomaar stilleggen”, zegt Marc. “Maar we voelen de impact van de coronacrisis ook. Laat ons zeggen dat we op zo’n 70 procent van onze normale capaciteit draaien. Nu goed, dat komt wel goed. We zijn liever nu wat voorzichtig dan dat een van onze medewerkers of onze klanten besmet zou raken.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier