Eén op vijf KMO’s zal mensen moeten ontslaan

© Getty Images/iStockphoto
Laurens Kindt

Eén op de vijf West-Vlaamse KMO’s zal nog voor juni mensen moeten ontslaan. Dat blijkt uit een grote bevraging van SD Worx. Daarmee is West-Vlaanderen de provincie waar het meeste ontslagen bij KMO’s zal vallen.

De impact van de coronacrisis op de West-Vlaamse kleine en middelgrote ondernemingen is enorm. Vlak voor de coronacrisis gaf amper 3,5 procent van de West-Vlaamse KMO’s aan dat ze mensen zouden moeten ontslaan. Begin april was dat al gestegen naar 20,3 procent. Eén op de vijf West-Vlaamse KMO’s zal zich dus nog voor het einde van het tweede kwartaal – voor eind juni dus – genoodzaakt zien om mensen te ontslaan. Dat is het hoogste percentage van alle Vlaamse provincies. Ook wat betreft nieuwe aanwervingen zien de kleine en middelgrote ondernemingen de toekomst somber tegemoet. Begin maart dacht 31 procent van de KMO’s nog dat ze extra mensen zouden gaan aanwerven, terwijl die intentie nu gedaald is tot amper zes procent. Toch schijnt er ook wat licht aan het einde van de coronatunnel: ruim één op vijf van de West-Vlaamse KMO’s verwacht een toename van de hoeveelheid werk in de toekomst.

Voorlopig zegt 28 procent van de KMO’s dat ze verplicht gesloten zijn, een kwart is overgeschakeld op telewerk. Volgens Barbara Van Goeye, kantoordirecteur KMO bij SD Worx Brugge, gaan heel wat ondernemers creatief met de crisis om. “Het is belangrijk te benadrukken dat we ook een grote weerbaarheid en creativiteit bij kmo’s zien. Met creativiteit slagen ze erin om aan het werk te blijven of hun mensen terug aan het werk te zetten”, klinkt het.

Klant centraal

Eén van die creatieve ondernemers is Tamara Dekeyser, die in Torhout en Koekelare een winkel in kinderkleding uitbaat. “Bij de verplichte sluiting waren we genoodzaakt om onze twee deeltijdse winkelmedewerkers in tijdelijke werkloosheid te zetten. Maar ondertussen kunnen we één van hen al voltijds opnieuw aan de slag laten gaan, om onze online verkopen te kunnen bolwerken”, zegt Tamara. “We hebben snel de knop omgedraaid om onze online verkopen te intensifiëren. Enerzijds uit financiële noodzaak: we investeerden in een nieuw winkelpand en de vaste kosten verdwijnen niet. We moesten creatief zijn en organiseerden ook een afhaalpunt naast onze winkel, waar klanten op afspraak hun stuks kunnen oppikken. Gisteren hadden we bv. 110 bestellingen af te werken op één dag. Door de social distancing te respecteren en de klant centraal te stellen lukt het wel. Met succes: zo houden we qua omzet stand. Dat is positief voor de tewerkstelling. We kunnen dit niet alleen”, besluit Tamara.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier