Nadat in open lucht het laatste restje verf van de romp verpulverd werd door middel van hydroblasting, kon het schip deze week de grote loods van de scheepswerf IdP langs het kanaal Oostende-Br...

Nadat in open lucht het laatste restje verf van de romp verpulverd werd door middel van hydroblasting, kon het schip deze week de grote loods van de scheepswerf IdP langs het kanaal Oostende-Brugge worden binnengerold. Een minutieuze klus, omdat de loods amper één metertje langer is dan het schip zelf. Dat betekende dat het vaartuig tijdens de laatste af te leggen meters met een katrol en op mankracht werd getransporteerd.In de komende maanden wordt een aantal erg dun geworden stalen geklonken romp- en dekplaten vervangen, komen er nieuwe houten buitendekken en worden de brandstoftanks, drinkwaterreservoirs en lensleidingen onder handen genomen. Een operatie die deeltijds ongeveer 30 arbeidskrachten aan de slag zal houden. De oorspronkelijke timing die de windjammer al tegen het zomerseizoen weer op haar vertrouwde plaats zag, houdt niet langer stand. Wellicht wordt het najaar 2016, voorziet een realistische Philippe De Vestele van IdP. (ML - Foto's ML)