Een jaar geleden, op vrijdag 14 september, werd Brugge opgeschrikt door een drieste aanslag in het centrum van de stad. Na een eerdere woordenwisseling aan het station werd taxichauffeur Arif M., van Iraanse origine, in de nek geschoten door de Armeniër Karen S., die net als zijn broers Sisak en Edgar ook actief was als taxichauffeur.
...

Een jaar geleden, op vrijdag 14 september, werd Brugge opgeschrikt door een drieste aanslag in het centrum van de stad. Na een eerdere woordenwisseling aan het station werd taxichauffeur Arif M., van Iraanse origine, in de nek geschoten door de Armeniër Karen S., die net als zijn broers Sisak en Edgar ook actief was als taxichauffeur. Voor Arif M. had het veel erger kunnen aflopen. De man overleefde de aanslag op zijn leven wonderwel, maar kampt wel nog met ernstige rug- en nekpijn én angst om nog met de taxi te rijden. In een interview met onze krant begin dit jaar had Arif het over "een bandietenbende" die heel wat andere chauffeurs het leven zuur maakte.De spanning in de sector steeg in die periode sowieso al doordat in nauwelijks een jaar tijd, als gevolg van veranderende wetgeving, het aantal taxivergunningen verdubbelde. De koek moet dus onder een pak meer chauffeurs verdeeld worden. "Er zijn nu 117 vergunde taxi's in Brugge", stipt bevoegd schepen Philip Pierins (SP.A) aan. "Het decreet stelt dat steden en gemeenten vergunningen moeten toestaan tot het aantal van één taxi per duizend inwoners wordt bereikt. Brugge telt zo'n 117.000 inwoners, dus we voldoen nu aan die bepaling. Het is wel niet de bedoeling om nog meer vergunningen toe te kennen. Het moet leefbaar blijven voor iedereen." De schepen heeft de indruk dat de spanningen tussen de taxichauffeurs, die vorig jaar een triest hoogtepunt kenden met de schietpartij, zijn afgenomen."Er zullen nog wel eens woordenwisselingen zijn, maar van grote incidenten heb ik geen weet. Toch willen we kort op de bal spelen. De chauffeurs moeten de regels respecteren. Als we er weet van hebben dat bijvoorbeeld de volgorde op de vaste standplaatsen niet wordt gerespecteerd, dan treden we op. Onlangs hebben we de vergunning van een chauffeur voor een vijftal dagen ingetrokken. Zo geven we toch wel een duidelijk signaal dat de chauffeurs op een correcte manier te werk moeten gaan. Een vergunning definitief intrekken doen we niet zo vlug. Het gaat toch vaak om tewerkstelling van mensen die anders misschien niet zo gemakkelijk aan de bak zouden komen. Maar we vinden een correct gedrag dus wel belangrijk, ook wat taalgebruik en voorkomen betreft. Deze chauffeurs zijn voor de toeristen ook wel een stuk ambassadeurs van onze stad."De schepen benadrukt dat hij samen met zijn diensten regelmatig in overleg gaat met de taxisector. Met de mensen van de Brugse Taxibond, maar ook de chauffeurs die niet bij die bond aangesloten zijn worden betrokken. "Gisteren (donderdagvoormiddag, red.) had ik nog vergadering met de sector. Op de agenda staat onder meer de situatie aan de cruiseterminal in Zeebrugge. Daar zijn blijkbaar soms wat spanningen over wie waar en wanneer de cruisetoeristen kan en mag oppikken", zegt Pierins. "We gaan ook met hen in gesprek over de situatie met de gratis shuttlebusjes van de stad. Onlangs beklaagden enkele chauffeurs zich erover dat deze busjes oneerlijke concurrentie zouden vormen voor de taxi's, omdat ze ook toeristen zouden mee voeren. De chauffeurs van die busjes zullen zeker niet opzettelijk toeristen ronselen, want ze hebben daar helemaal geen baat bij. Maar we zullen proberen tegemoet te komen aan de verzuchtingen van de taxisector. Het wellicht belangrijkste agendapunt is echter het nieuwe taxidecreet dat er zit aan te komen en dat verstrekkende gevolgen heeft. Dit decreet is grotendeels uitgewerkt, maar ligt nu dus ook op de tafel van de Vlaamse regeringsonderhandelingen. Ik ben met mijn diensten naar Brussel geweest om te bekijken welke impact het heeft en we zijn voorbereid om dit te vertalen naar afspraken met onze Brugse taxisector. Een van de belangrijkste gevolgen is dat het bedrijf Uber, dat buiten de reguliere taxisector personenvervoer aanbiedt, ook in Brugge zal kunnen actief zijn. Het is begrijpelijk dat daar wat nervositeit over heerst in de sector, want het zal zorgen voor bijkomende spelers op de markt." Ook bij Taxi Snel, het grootste taxibedrijf van Brugge en bij uitbreiding zelfs de provincie, zijn ze er niet helemaal gerust in. "Er kan wellicht nog wel wat geschaafd worden aan dat decreet. Maar dat Uber ook naar Brugge zal komen, dat lijkt wel zeker", zegt Kurt Vergauwe, manager bij Taxi Snel. "Niet alleen in Brugge, maar ook in steden als Antwerpen en Gent is er ongerustheid over de komst van Uber. Natuurlijk zal dit de markt onder druk zetten. Die Uber-chauffeurs zullen ook zorgen voor nog meer verkeersdruk in en rond het centrum van de steden. Het ontwerp van decreet houdt ook in dat de tarieven zullen los gelaten worden. Nu bepalen de stad- en gemeentebesturen nog die tarieven en die liggen overal wel in dezelfde lijn. Ik vraag me af wat we gaan zien als ieder bedrijf op zich dat nu zelf zal kunnen bepalen. Gaan we naar een neerwaartse spiraal...? Het moet toch nog leefbaar blijven... Ik ben dus heel benieuwd wat de bevoegde minister ons uiteindelijk zal voorschotelen."