Op dinsdag 6 oktober organiseerde de toeristische sector in het Jubelpark in Brussel een actiedag om de aandacht te vestigen op de rampzalige situatie waarin ze zich bevindt."De protestactie was een Europees initiatief van de onafhankelijke reisbureaus en luchthavenvervoerders. Ik was er graag ook aanwezig geweest maar een medische controle heeft stokken in de wielen gestoken", verontschuldigt Eddy zich meteen.
...

Op dinsdag 6 oktober organiseerde de toeristische sector in het Jubelpark in Brussel een actiedag om de aandacht te vestigen op de rampzalige situatie waarin ze zich bevindt."De protestactie was een Europees initiatief van de onafhankelijke reisbureaus en luchthavenvervoerders. Ik was er graag ook aanwezig geweest maar een medische controle heeft stokken in de wielen gestoken", verontschuldigt Eddy zich meteen.De Bredenaar hoeft zich echter niet te excuseren want de voorbije maanden was hij een van de drijvende krachten achter de Facebookpagina Save or Sink, die de solidariteit onder de luchthavenvervoerders wil aanzwengelen."Zes oktober was een uiterst belangrijke dag voor de reisindustrie. Onze mooie sector, die ondertussen al meer dan zes maand met weinig of geen inkomsten geconfronteerd wordt, met een continu wijzigend spel van kleurencodes, met veel werk en weinig return,... ligt aan de beademing.""Er moeten nu belangrijke beslissingen genomen worden om een bloedbad te vermijden. De cijfers zijn schrijnend, de prognoses dramatisch." "De eerste actie van ons collectief vond een dikke maand geleden pas plaats en sindsdien gingen we in debat met tal van ministers, virologen en economen. Er is al heel wat werk verricht maar er zitten nog ongelooflijk veel hete hangijzers in het vuur." "Zes oktober was onze kans om de bocht in te zetten en een toekomst te garanderen voor de vele tienduizenden en tienduizenden mensen, die werken in de toeristische sector. 1 op de 10 mensen werkt in de toeristische sector en deze actie was voor ieder van hen. Van reisagent tot steward, van reisleider tot touroperator, van hotelmedewerker tot piloot, van lokale gids tot taxichauffeur."De opkomst in het Jubelpark dinsdag, zo moest Eddy vanop afstand vaststellen, was teleurstellend. "Dat is zuur en jammer genoeg nogmaals het bewijs dat de collegialiteit in onze sector ver zoek is. Als je kijkt hoe de horecasector het de voorbije maanden aangepakt heeft en heel wat versoepelingen heeft verkregen,... Ook de media hebben blijkbaar weinig affiniteit met onze problemen want er was een item van drie seconden in het VTM-nieuws..."De situatie is nochtans dramatisch, verzekert Eddy nogmaals. "Covid-19 flakkert weer op dus zal er nog minder gereisd worden de komende maanden. Tussen herfst- en kerstvakantie sluit de luchthaven van Oostende de deuren voor passagiers,... We staan even ver als in maart: nergens.""Bovendien komt eind oktober een einde aan de steunmaatregelen. Dan staat ook mijn onderbrekingsrecht van goed 1.200 euro per maand op de helling. Je begrijpt dat ik graag mijn rekeningen verder zou willen betalen.""De sector van het personenvervoer, waaronder het luchthavenvervoer valt, krijgt bovendien niet alleen klappen door het gebrek aan toeristen. "Vergeet niet dat wij ook klanten vervoeren naar festivals, evenementen, beurzen,... maar ook daar valt momenteel geen klandizie te halen."Dat alles maakt dat 2020 voor Eddy een verloren jaar is geworden. Simpele oplossingen ziet hij niet meteen. "Europese uniformiteit over de kleurcodes zou helpen. Dan zullen Belgen bijvoorbeeld niet geneigd zijn om vanuit Eindhoven te vliegen, zoals reeds gebeurd is.""En wat het luchthavenvervoer betreft: we moeten dringend de handen in mekaar slaan. De concurrentie was al voor corona moordend. Vaste prijzen overeenkomen, zou helpen. En verder moet onze sector dringend geregulariseerd worden want nu lijkt het wel het Wilde Westen.""Eenmaal verenigd kunnen we dan ook met een eenduidig standpunt naar de politieke verantwoordelijken gaan." (MM)