Marc en Michel zijn al jaren lid van de Vespa Club Oostende, met 200 leden een van de grootste van het land. Daarnaast werken beiden ook als ambtenaar bij Binnenlandse Zaken. "Ik kreeg de liefde voor de Vespa te pakken, toen ik een testrit mocht maken met een Vespa GTS 300", legt de 50-jarige Marc uit. "De Vespa behoorde toe aan een goede vriend van me. Ik was meteen overtuigd en enkele dagen later kocht ik al mijn eigen exemplaar. Een keuze die ik me nooit beklaagd heb. In 2014 werd ik dan lid van Vespa Club Oostende."

Brandweer

Marc werkt ook al enkele jaren als vrijwilliger bij de brandweer. "Ik werk bij het korps van Gistel als brandweerman-ambulancier", zegt Marc. "Op die manier kwam ik al meermaals in contact met de mughelikopter, en dan besef je echt wel de noodzaak aan dergelijke snelle hulpverleners. Dankzij de helikopter werden al talloze levens gered."

En toch is het jaar na jaar vechten om de mugheli in de lucht te houden, want het kostenplaatje is aanzienlijk. "De helikopter ontvangt nog steeds geen werkingsmiddelen van de federale overheid. Onvoorstelbaar eigenlijk", zucht de 52-jarige Michel. "De jaarlijkse kostprijs bedraagt zo'n 600.000 euro. Om dat geld samen te krijgen, zijn de mensen achter de heli vooral afhankelijk van giften en sponsors. Wij hadden dus snel een goed doel gevonden om ons avontuur aan te koppelen."

Verzamelwoede

Het idee ontstond, toen Michel en Marc samen besloten deel te nemen aan de Vespa Alp Days in Oostenrijk en de Vespa World Days in Hongarije. "Waarom combineren we dat niet met een liefdadigheidsactie aan?", vroeg Michel zich af. "We staken de koppen bij elkaar en besloten in te spelen op de verzamelwoede die in het Vespawereldje heerst. Stickers, banners, geborduurde patches, metalen plaketten... ze zijn erg gegeerd, zodra het van ver of van dicht met Vespa te maken heeft. Daar maken we handig gebruik van door die onderweg te verkopen aan collega-Vespaliefhebbers. We hebben afgesproken op verschillende meetings in de landen die we doorkruisen."

"Wat we van de rit verwachten? We hopen vooral mensen te ontmoeten in de Vespawereld. Het weer hebben we niet in de hand, maar veiligheid staat tijdens de rit voorop. Als we gespaard blijven van ongevallen of panne, dan zijn we content", besluit het duo.

Marc en Michel beginnen aan hun reis op vrijdag 17 mei om 9 uur. Op 20 juni moeten ze terug in Oostende staan. Meer dan een maand is het duo dus onderweg. Ze doorkruisen België, Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk, Italië, Montenegro, Albanië, Kroatië, Slovenië en Hongarije. Het rittenschema is terug te vinden op www.vespaforlife.eu.

(JRO)