Kortrijk Xpo vormt dit weekend voor het tiende jaar op rij het decor voor Fugare, de meest toonaangevende duivensportbeurs van Europa. Onder de acht- à negenduizend bezoekers een pak buitenlandse liefhebbers en investeerders, ook uit China.
...

Kortrijk Xpo vormt dit weekend voor het tiende jaar op rij het decor voor Fugare, de meest toonaangevende duivensportbeurs van Europa. Onder de acht- à negenduizend bezoekers een pak buitenlandse liefhebbers en investeerders, ook uit China. In het Verre Oosten is de duivensport mateloos populair, met zo'n 220.000 spelers. Ter vergelijking: België telt om en bij de 25.000 duivenmelkers. "Die vinden ook de weg naar Kortrijk", klinkt het bij de organisatoren. "Gemiddeld zien we per editie een veertigtal Chinezen. Uiteraard volgen we de ontwikkelingen rond het coronavirus op de voet, maar die houdt de duivenwereld voorlopig niet in de ban. Sowieso worden er nooit Chinese duiven naar Europa overgebracht en wij volgen de richtlijnen van de FOD Volksgezondheid."De duivenwereld vreest het coronavirus dus niet meteen, maar steunt de strijd ertegen wel. De vermaarde duivenveilingwebsite pipa.be schonk 10 procent van de opbrengst van een online veiling aan de getroffen Chinese provincie Hubei, waar Wuhan deel van uitmaakt. "Goed voor 11.200 euro", zegt China-manager Ian Somers. "Maar we werken ook samen met de grootste duivenclub van China. Zij hebben een liefdadigheidstak waarmee ze normaal scholen bouwen in het westen van het land, maar nu spannen ze zich ook in om het coronavirus klein te krijgen.""Via een livestream hebben we afgelopen maandag samen twaalf duiven verkocht. Die bracht nog eens 65.000 euro in het laatje. Op die manier doen we onze duit in het zakje en hopen we dat onze Chinese vrienden het virus zo snel mogelijk onder controle krijgen." De duivensportbeurs Fugare zag eerder toevallig het levenslicht. Guillaume Vanneste, nu zaakvoerder van De Reiger, een bedrijf dat voedingssupplementen voor de duivensport aanbiedt, werkte in 2007 nog bij Kortrijk Xpo. Hij lanceerde het idee om een duivensportbeurs op poten te zetten. "Mijn schoonvader, Koolskampenaar Frans Rigole, is een fervent duivenmelker en hij schuimde destijds beurzen in onder andere Duitsland, Portugal en Nederland af", verduidelijkt hij. "Alleen was België toen nog een blinde vlek. Het mekka van de duivensport had geen jaarlijkse hoogmis." Guillaume dropte een briefje in de ideeënbus van Kortrijk Xpo en in 2010 was Fugare geboren. "We zagen meteen muziek in het voorstel", vullen Pieter De Smet en Nathanaëlle Verdruye van Kortrijk Xpo aan. "We voerden eerst een marktonderzoek uit. Toen bleek dat de interesse groot was, hebben we de sprong gewaagd. Een berekende gok, maar het was de juiste beslissing. Dat eerste jaar mochten we meteen 65 exposanten verwelkomen, nu zijn dat er al 110. Daarmee vullen we één volledige hal en dekken we de hele duivensportwereld."Het succes van Fugare is volgens het trio makkelijk te verklaren. "Wij hebben de unieke combinatie van fabrikanten - duivenvoeders, hokken, ringen, transport, beveiliging... - en de aanwezigheid van tal van sterke duivenmelkers. Toppers als Joël Verschoot uit Ingelmunster, Emiel Denys uit Tielt en Wevelgemnaar Gino Clicque hebben bij ons een eigen stand. Dat spreekt enorm aan. Bovendien is (West-)Vlaanderen voor alle duivensportfanaten ter wereld nog altijd het beloofde land. We hebben de knowhow, de resultaten en de ervaring. Dat vind je nergens anders ter wereld. Dit is het Autosalon van de duivensport."Dit weekend zullen tussen de acht- en negenduizend bezoekers naar Fugare afzakken. "Een aantal dat al jaren stabiel blijft, maar we moeten ook inzetten op verjonging. De sport is springlevend, maar de spelers hebben een eerder hoge gemiddelde leeftijd. Daarom kunnen we enkel toejuichen dat steeds meer jongeren toekomst zien in de duivensport. Met dank aan het hele Armandoverhaal (duif van Joël Verschoot die in maart 2019 voor 1,25 miljoen euro verkocht werd, red.). Dat heeft het internationale aspect ook verder aangezwengeld. Straks krijgen we hier opnieuw tal van nationaliteiten over de vloer: Roemenen, Polen, Zweden... Die trend zet zich ook door bij onze standhouders. Ze komen uit alle hoeken van Europa."