Westtoer verwacht de komende twee maanden heel wat volk aan de kust. Met een communicatiecampagne hoopt het dat ze het volk kan spreiden in tijd en ruimte. "Uit onderzoek blijkt dat 1 op de 10 Belgen een vakantie aan zee plant en dat 4 op de 10 Belgen een daguitstap naar de kust zouden maken", aldus Stefaan Gheysen, algemeen directeur van Westtoer.
...

Westtoer verwacht de komende twee maanden heel wat volk aan de kust. Met een communicatiecampagne hoopt het dat ze het volk kan spreiden in tijd en ruimte. "Uit onderzoek blijkt dat 1 op de 10 Belgen een vakantie aan zee plant en dat 4 op de 10 Belgen een daguitstap naar de kust zouden maken", aldus Stefaan Gheysen, algemeen directeur van Westtoer. Westtoer en de tien kustgemeenten willen vooral dat de strandgangers zich deze zomer veilig voelen. Daarom wordt hard ingezet om té drukke stranden absoluut te vermijden. Strandgangers zullen via www.dekust.be/planjereis op elk moment van de dag kunnen checken hoe druk het in elke badplaats is. Via mobiele telefoondata en 130 sensoren langs de kust wordt een druktebarometer gemaakt. Elke zone krijgt een kleur van donkergroen (zeer rustig) tot oranje (zeer druk), afhankelijk van de drukte. "Op basis van deze informatie kunnen bezoekers beslissen naar welke plaats ze willen gaan", klinkt het. Verder zal er ook telkens een schatting worden gemaakt van de verwachte drukte voor de komende dagen. Dit gebeurt via bevragingen door een panel, bij de bezoekers op de kustwebsite en op basis van andere databronnen. "Alle tellingen respecteren de privacy. De data wordt onmiddellijk omgezet in aantallen, er worden geen beelden bewaard, verstuurd of aangepast."Opvallend: de sensoren worden slechts in zeven van de tien kustgemeenten gebruikt. Blankenberge, Middelkerke en Oostende gebruiken enkel data van mobiele telefonie. De tellingen van die sensoren zijn in de andere kustgemeenten wel enkel voor intern gebruik, zodat de toeristische dienst weet waar in te grijpen bij extreme drukte.Op www.dekust.be kunnen mensen op voorhand hun bezoek plannen en vinden ze van elke kustgemeente de strandplannen en specifieke maatregelen in het kader van het coronavirus. De communicatiecampagne mikt ook op het najaar en de winter. "Een goeie spreiding is zeker nu erg belangrijk", klinkt het nog.De Knokse schepen van Toerisme Anthony Wittesaele (CD&V) benadrukte dat er een zero tolerance zal zijn in Knokke-Heist. "De bezoekers aan onze badplaats moeten de coronaregels volgen. We zullen streng optreden. Het is nu al erg druk. De dagjesmensen moeten zeker vooraf de website checken."