Droomhuis wordt nachtmerrie: eerste bad leidt tot waterschade
Wat voor twee jonge geliefden een droomhuis en de start van een romantisch samenwonen moest zijn, ontaardde in een nachtmerrie. Bij een eerste bad in hun ‘droomhuis’ liep het al mis: door een beschadigde leiding liep het water door het plafond van de woonkamer. Het koppel stapte zelfs al naar de politie. “We willen een oplossing en een schadevergoeding”, zucht Ellen Aesaert.
Na drie maanden van miserie, waarbij ze naar eigen zeggen weinig gehoor kreeg bij projectontwikkelaar Matexi, is Ellen Aesaert (23), tot vorig jaar nog kleuterjuf in De Triangel in Sint-Andries, het beu. Ze stapte deze week ten einde raad naar de politie van Het Houtsche om een noodkreet te slaken tegen de bouwpromotor.
“Op 25 juni werd ons nieuwe huis voorlopig opgeleverd. Voor mij was dit het startsein om de woning in te richten”, vertelt Ellen Aesaert, die de woning in een nieuwe verkaveling in Oostkamp kocht met haar vriend. Na een dag vol labeur wou Ellen voor het eerst in haar nieuwe stekje een verkwikkend bad nemen. “Maar het water liep via de muren en door een ventilatieluik in onze living! Met waterschade in de muren, stopcontacten, ventilatiebuizen en vooral de binnendeur tussen de inkom en de living.”
Zes weken wachten
“Pas na herhaald aandringen en nadat wij onze brandverzekeraar gevraagd hadden om actie te ondernemen, stuurde Matexi op 8 augustus een loodgieter. Dat is zes weken later! Die stelde vast dat er een barst in een van de leidingen was. Hij herstelde die leiding en deed een test, waarna er opnieuw water door ons plafond stroomde. Er bleek anderhalve meter verder nog een tweede waterleiding gebarsten te zijn. Met opnieuw waterschade!”
De daarop volgende weken stelde Ellen nog meerdere andere mankementen vast aan haar gloednieuwe woning. “Een stopcontact in de wasplaats kan niet gebruikt worden, omdat er een kraan van de watermaatschappij in de weg zit. Daarnaast ontdekte ik dat de douchedeur niet loodrecht geplaatst is, waardoor die een hels lawaai maakt bij het sluiten. Er ontbreekt een plan voor de sanitaire leidingen, het lastenboek vermeldt niet eens waar die leidingen lopen. Sommige ramen beneden zijn niet waterpas en verschillen vier millimeter. Rond de binnendeur tussen inkom en living ontbreken er elastische voegen. Datzelfde euvel is er ook in de badkamer.”
Sterke geurhinder
Alsof dat allemaal niet erg genoeg is, ondervindt Ellen hevige geurhinder als ze regenwater neemt in de wasbak van de berging. “Toen ik dit opmerkte bij de projectingenieur, zei die dat dit normaal was bij een eerste gebruik van de regenput en dat het euvel over enkele weken vanzelf zou verholpen zijn. Nu stinkt het nog altijd en blijkt dat de leidingen fout verbonden zijn. Het gevolg is dat mijn wasmachine al wekenlang draait met afvalwater in plaats van met regenwater! Pas deze week heeft een loodgieter dit mankement opgelost, maar hij moest wel 5.000 liter leidingwater in mijn regenput gieten. Wie zal dat betalen?”
Matexi heeft inmiddels wel een vloerder laten komen om de tegels te herstellen die de loodgieter moest openbreken. “Maar zijn werk is nog niet volledig af. Hij was trouwens heel bot en onvriendelijk bij het uitvoeren van zijn klus. De voorbije drie maanden heb ik al tientallen keren gebeld naar Matexi en vele e-mails verstuurd. We willen een oplossing voor al de gebreken en een schadevergoeding, vooraleer de woning definitief opgeleverd wordt.”
Correct gehandeld
Projectingenieur Stijn Depijpere van Matexi, die de leiding heeft over de nieuwe verkaveling in Oostkamp, wijt de vertraging aan het bouwverlof. “We hebben pas na het bouwverlof een mail gekregen over het waterlek en hebben meteen een loodgieter gestuurd, die het probleem opgelost heeft. De klant heeft wel twee weken moeten wachten op de vloerherstelling, omdat er nieuwe tegels moesten besteld worden. Onze loodgieter heeft ook vastgesteld dat er problemen waren met de aansluiting van de regenput. Hij heeft die gereinigd en hersteld. Eind deze week heb ik een afspraak met de kopers om alles nog eens te overlopen en na te gaan of het nu allemaal in orde is. Ik snap hun frustraties, het was een samenloop van omstandigheden. Want in de andere woningen van deze nieuwe verkaveling zijn er geen mankementen of klachten. Bij de bouw van een woning kunnen er soms foutjes optreden. Matexi staat garant dat ze opgelost worden. Het spreekt voor zich dat de herstelwerken op onze kosten gebeuren. We hebben snel en correct gehandeld, er valt ons niks te verwijten.”
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier