Drie vrienden rijden Ronde van Vlaanderen voor Kom op tegen Kanker

Hannes Del’haye, Jens Van Hulle en Yves Decaestecker werken volop toe naar 1 mei.© EF
Hannes Del’haye, Jens Van Hulle en Yves Decaestecker werken volop toe naar 1 mei.© EF
Redactie KW

Drie vrienden uit Ieper, Hannes Del’haye, Yves Decaestecker en Jens Van Hulle, rijden in mei onder de noemer ‘Classique Domestique’ hun eigen Ronde van Vlaanderen. Op 1 mei gaan ze een dag lang afzien op de fiets, maar dat heeft het trio er zeker voor over. Vooral omdat ze ook een doel voor ogen hebben: zo veel mogelijk geld inzamelen voor Kom op tegen Kanker.

Hannes en Yves zijn gepassioneerde fietsers. Al jaren doorkruisen de vrienden de streek op hun koersfiets. Na een tijdje de fiets op stal te hebben gezet, sloot ook Jens afgelopen jaar aan bij zijn makkers. Door de plotse overvloed aan vrije tijd in de eerste lockdown vorig jaar, maalden ze de kilometers in sneltempo af, maar ze wilden meer. “Door corona waren we wat doelloos aan het rondfietsen”, legt Hannes uit. “We zochten een doel om ons op te focussen. De Ronde van Vlaanderen kwam vrij plots ter sprake. Het initiële plan was om de laatste 150 kilometer te rijden. Geleidelijk aan groeide het idee en beslisten we om dan maar meteen voor de grote uitdaging te gaan en de volledige afstand af te leggen.”

Gesponsorde truitjes

Een serieuze opgave, zeker voor Jens, die nog maar pas de liefde voor de fiets heeft herontdekt. “Toen ik terug begon fietsen, was dat zeker niet met de intentie om meteen aan een dergelijk initiatief te beginnen”, lacht hij. “Dankzij mijn vrienden beleef ik er wel enorm veel plezier aan. Door ons te engageren voor Kom Op Tegen Kanker hadden we meteen wel extra waarde gegeven aan dit doel.”

Dat er voor Kom Op Tegen Kanker gekozen werd, is geen toeval. “Zowel Hannes als ik maakten in onze nabije omgeving al mee wat kanker met iemand kan doen”, verduidelijkt Jens. “Kort nadat we beslisten om er effectief voor te gaan, hebben we contact opgenomen met de organisatie”, pikt Hannes in. “Zij hebben ons tips en tricks gegeven over de aanpak en wat we precies voor hen konden doen.”

“We gaan de grote uitdaging aan en fietsen de volledige afstand”

Iedereen kan de jongens van ‘Classique Domestique’ steunen. Geïnteresseerden kunnen via de Facebookpagina van het trio contact opnemen om hun duit in het zakje te doen. Daar zijn verschillende mogelijkheden voor, legt Hannes uit. “Voor bedrijven en ondernemers hebben we enkele pakketten samengesteld. Deze variëren tussen de 50 en de 200 euro en dragen ieder de naam van een bekende helling in het parcours. Via het grootste pakket, dat van de Paterberg, kunnen bedrijven ook hun naam verlenen aan onze nieuwe shirts die we speciaal voor deze gelegenheid hebben laten maken. We zorgen ook dat geëngageerde bedrijven de dag zelf wat publiciteit krijgen door op de cruciale passages wat reclame te zetten, in de vorm van vlaggen bijvoorbeeld.”

Ook aan de particulieren hebben de jongens gedacht. “We starten deze week met onze pannenkoekenverkoop. Daarvoor kunnen de mensen ook terecht op onze pagina om hun bestelling te plaatsen.”

Unieke beleving

Hoe staat het ondertussen met de conditie van de heren? “We zijn nu een 14-tal weken bezig”, aldus Yves. “Onlangs verkenden we al een deel van het parcours in een tocht van 105 kilometer. Die eerste echte kennismaking heeft het vuur enkel nog maar aangewakkerd, maar we beseffen dat het nog een lange weg is tot die eerste mei.” De komende weken worden de trainingen specifieker, licht Hannes toe. “In het weekend proberen we minstens eenmaal samen te trainen. Dan gaan we vooral het Heuvelland opzoeken om te trainen op de opeenvolging van hellingen. Ook de lange afstanden moeten we nu zien te verwerken. Naast onze groepstraining probeer ik er ook voor te zorgen dat ik na het werk toch twee à drie keer op de rollen een korte, maar intensieve sessie kan afwerken. Hoe goed de voorbereiding ook mag verlopen, het zal toch afzien blijven de dag zelf, maar dat maakt de uitdaging ook de moeite waard.”

Voor de jongens hoeft dit zeker niet een eenmalig initiatief te zijn. “Het smaakt alvast naar meer”, zijn ze het unaniem eens. “We voelen ons ook gesteund door onze familie en vrienden, die eerst wat geschrokken waren. Nu ze zien dat we er serieus mee bezig zijn, gaan ze volledig mee in het verhaal. Het maakt van dit alles wel een unieke beleving, wat perspectief geeft voor de toekomst. Of we er ieder jaar een goed doel aan gaan koppelen, dat weten we momenteel nog niet. Eerst gaan we ons uiterste best doen voor Kom Op Tegen Kanker.” (LR)