De infrastructuur van de Luchtmachtbasis Koksijde is verouderd, zo legt Defensie uit, maar er is nog een ander probleem. "Defensie heeft het moeilijk om mensen te vinden om de operationele steundiensten, zoals luchtverkeersleiding, meteo en brandweer, te verzekeren", aldus generaal-majoor Frederik Vansina, commandant van de luchtcomponent van het leger.
...

De infrastructuur van de Luchtmachtbasis Koksijde is verouderd, zo legt Defensie uit, maar er is nog een ander probleem. "Defensie heeft het moeilijk om mensen te vinden om de operationele steundiensten, zoals luchtverkeersleiding, meteo en brandweer, te verzekeren", aldus generaal-majoor Frederik Vansina, commandant van de luchtcomponent van het leger."Er is overwogen om de Luchtmachtbasis Koksijde gedeeltelijk te behouden en de infrastructuur te vernieuwen, maar daarmee was er nog geen oplossing voor het personeelsprobleem. Op de luchthaven van Oostende kunnen we dat wel oplossen, want alle operationele steundiensten worden daar verzekerd door de luchthaven zelf."De komende maanden wordt de concessieovereenkomst met de luchthaven afgesloten en moet een nieuwbouw in Oostende worden uitgetekend en vergund. De verhuizing van Koksijde naar Oostende is voorzien voor de tweede helft van 2023. Dan sluit de Luchtmachtbasis Koksijde. De provincie is intussen al een tijdje bezig met een masterplan voor de site. Nu er eindelijk duidelijkheid is over de toekomst van de basis, kan verder worden gewerkt aan die plannen. Zeker is dat het amateurvliegveld in Koksijde blijft.In Oostende zal Defensie een stuk grond ten westen van het luchthavengebouw in concessie nemen. Minimaal 123 personeelsleden zullen er de dienst verzekeren. "De Luchtmachtbasis Koksijde telt momenteel 331 medewerkers, maar heeft een verouderd personeelsbestand. Heel wat personeelsleden zullen op een natuurlijke manier afvloeien, de anderen kunnen hun huidige functie verderzetten op de luchthaven van Oostende", zegt Frederik Vansina.De Luchtmachtbasis Koksijde wuifde eind maart de legendarische Sea King-helikopters uit. Deze reddingshelikopters zijn intussen vervangen door de NH90-toestellen, de zogenaamde Caiman. De ondersteunende opdrachten voor de marine gebeuren nog tot 2021 door de Alouette III-helikopters, ook vanuit Koksijde. Na 2021 nemen de NH90-toestellen ook deze opdrachten over, vanaf 2023 dus vanuit Oostende.Volgens burgemeester Marc Vanden Bussche van Koksijde betreurt zijn gemeente de genomen beslissing. "Wij hebben altijd geijverd voor het behoud van de basis", zei hij. "Het is met pijn in het hart dat wij afscheid nemen van een bijzondere en lange geschiedenis. Maar we hebben de basis zien degraderen. We kunnen het maar moeilijk aanzien dat de gebouwen verder kapotgaan bij gebrek aan beslissing. Het enige wat mij plezier doet, is dat de beslissing gevallen is en dat de helikopters in West-Vlaanderen blijven."Een heel ander geluid vanzelfsprekend bij Oostends burgemeester Bart Tommelein: "Wij waren hier vragende partij voor en zullen de helikopters met open armen ontvangen. We zijn blij dat de helikopters in West-Vlaanderen en aan de kust blijven. Dit zorgt mee voor een nieuwe toekomst voor onze luchthaven, die de laatste jaren goede cijfers kan voorleggen."