Docent Howest: “Vluchtelingen konden geen twee uren overleven in zo’n koeltrailer”

In deze koeltrailer werden 39 mensen dood aangetroffen. © Getty Images
Stefan Vankerkhoven

De 39 mensen die via een koelwagen in het Verenigd Koninkrijk probeerden te geraken en stierven, maakten geen schijn van kans. Dat zegt Mario Demets, docent logistiek management en toegepaste bedrijfseconomie bij Howest in Brugge. “Binnen de twee uren waren ze dood. Die mensensmokkelaars zijn echte moordenaars.”

Mario Demets (56), docent logistiek management en toegepaste bedrijfseconomie bij hogeschool Howest in Brugge, werkte zelf jarenlang in de transportsector. “Je zult fraudeurs en mensensmokkelaars nooit volledig kunnen tegenhouden”, meent hij. “Professionele misdadigers weten hoe ze de douaneloodjes en de zegels kunnen openen en onzichtbaar vervangen. Dat heb ik zelf nog vastgesteld in Indonesië: toen de nochtans verzegelde container geopend werd, was de helft van de lading verdwenen.”

“Hoe dan ook, de mensensmokkelaars die de 39 vluchtelingen in een diepvries verborgen en opgesloten hebben, zijn echte moordenaars“, vindt Mario Demets. “De temperatuur in zo’n koeltrailer bedraagt -25 graden. De mensen die daarin zaten, hebben niet langer dan twee uren geleefd omwille van die temperatuur en het gebrek aan zuurstof. En het erge is dat ze zo’n ‘reefer’ of koeltrailer niet van binnenin kunnen openen. Ze zaten in de val. Het is gek dat mensen zo wanhopig zijn dat ze toch in zo’n koeltrailer kruipen. De kans dat je er levend uitkomt, is onbestaande…”

Auditieve controles

Nog volgens Mario Demets is het heel moeilijk om vast te stellen of er mensen in een koeltrailer verschanst zitten. “In gewone containers en vrachtwagens hoor je bewegingen in de laadruimte. Er zijn dus ook auditieve controles in de haven: als opgesloten vluchtelingen stampen of bonken, kunnen douane, politie en havenarbeiders dat horen.”

“Bij een koeltrailer, die net als je koelkast en diepvries thuis dubbele wanden heeft, is dat niet mogelijk”, aldus Demets. “Je kunt zo’n reefer bij een controle op de kaai niet zomaar openen voor een steekproef, want de gekoelde waren zullen bederven. Van zodra de temperatuur stijgt en de normen overschreden worden, zal het Federaal Voedselagentschap de vracht afkeuren. De internationale voedselveiligheidsnormen zijn zeer streng.”

Niet onmogelijk

Toch is het niet onmogelijk. “Een koeltrailer moet je naar een geïsoleerde ruimte trekken”, zegt de lector. “In het kader van de nakende Brexit heeft het Federaal Voedselagentschap in Zeebrugge hiervoor recent een pakhuis in Zeebrugge ingericht. In dat depot kunnen koeltransporten geopend worden, zonder dat de temperatuur van de laadruimte stijgt. Na de controle kan de douane die ‘reefers’ opnieuw verzegelen. Maar zoiets kost natuurlijk veel tijd en geld. Bijgevolg houden politie en douane nu enkel steekproeven.”

Volgens Mario Demets wordt in de haven van Antwerpen geëxperimenteerd met een nieuwe applicatie, die álle vrachtwagens en containers kan scannen. “Ook alle dubbelwandige koeltransporten zouden op die manier in de toekomst kunnen gecontroleerd worden, ook al is dit iets moeilijker. Vooraleer deze scans veralgemeend worden, is er een nieuwe wetgeving nodig. De vraag is: hoeveel kost het? Het moet een win-win situatie worden voor alle actoren: transportsector, rederijen én overheidsdiensten.”

Mario Demets.
Mario Demets.© gf

Voor hij in het onderwijs stapte, was Mario Demets logistiek manager bij Deny LAR in Rekkem, Sioen Apparel, Bridgestone in Zeebrugge, Daikin/Maenhout Oostende en Transics Ieper.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier