Niet alleen in het stadscentrum staan grote werken gepland de komende jaren, ook in de wijken staat een en ander te gebeuren. Het goede nieuws is dan weer dat het einde in zicht is van de jarenlange werken aan het station. In totaal wordt 69 miljoen euro uitgetrokken voor openbare werken.
...

Niet alleen in het stadscentrum staan grote werken gepland de komende jaren, ook in de wijken staat een en ander te gebeuren. Het goede nieuws is dan weer dat het einde in zicht is van de jarenlange werken aan het station. In totaal wordt 69 miljoen euro uitgetrokken voor openbare werken.In het stadscentrum worden heel wat straten aangepakt. Meest in het oog springen de Adolf Buylstraat, de Christinastraat, de Hertstraat en het Marie Joséplein. Die werken starten al begin volgend jaar. Nog op de planning: het stukje Albert I-promenade ter hoogte van de Langestraat en de Van Iseghemlaan.De straten rond het cultuurcentrum De Grote Post worden ook aangepakt. De Wittenonnenstraat, de Poststraat, de Ooststraat en de Aartshertoginnestraat zijn al langer een doorn in het oog van menig Oostendenaar. "Het lijkt daar wel Paris-Dakar", vindt schepen voor Openbaar Domein Björn Anseeuw (N-VA). "Omdat er in die buurt belangrijke bouwwerven waren in de vorige bestuursperiode, werd gewacht met de heraanleg van die straten. Wij plannen dat in de tweede helft van de legislatuur."Een beslissing die positief onthaald wordt door de handelaars in de Wittenonnenstraat. "Het ligt hier inderdaad vreselijk slecht", zucht Inge Vyt van boetiek Maison Saint & Bullies. "Mensen zouden hun enkels breken met al de putten in de straat en als het geregend heeft, blijven er heel wat plassen staan. Voetgangers zijn kletsnat als er wagens passeren. We hoorden ook dat er heel wat groen zou bijkomen, dus daar kijken we naar uit. We willen wel op tijd op de hoogte worden gesteld van de timing, dan kunnen we daar rekening mee houden bij onze bestellingen. Als we die investeringen doen en weten dat de straat maanden zal open liggen... Dan kunnen we daar rekening mee houden. Maar we zien het heel positief tegemoet. Het kan enkel beter worden."In het Westerkwartier worden de Molenstraat, Toekomststraat, Weeshuisstraat en Renteniersstraat aangepakt. Die straten en trottoirs verkeren al lange tijd in erg slechte staat. Ietsje verderop krijgt ook de Wagenstraat een make-over. De Mariakerkelaan tussen de Stuiverstraat en de Torhoutsesteenweg wordt ook opnieuw aangelegd. "Dat is een stuk dat vrij snel aan bod komt", zegt de schepen. "Vandaag is de verkeerssituatie daar absoluut niet om te lachen. Het fietspad is er veel te smal, dat is dus iets waar we zeker een ander evenwicht moeten zoeken. Maar wagens zullen wel nog door kunnen."Ook de historische dorpskern van Stene Dorp wordt vernieuwd. Daar staan de Steensedijk en de Schorredijk, vanaf de Stenedorpstraat, op de planning. "Het voorste stuk zullen we zeker aanpakken. We willen het zo volledig mogelijk doen, maar zullen moeten zien waar we raken."Dichtbij Stene Dorp krijgt de Stuiverstraat tussen de Zilverlaan en de Gistelsesteenweg een renovatiebeurt. Die start in 2021 en zullen niet gelijktijdig verlopen met de werken in Stene Dorp. "Dat zal een plek zijn die je niet meer zal herkennen", zegt Anseeuw. "De reden dat we hier vernieuwen is ingegeven door de nood aan een fietspad. We merkten dat er meer en meer fietsers gebruik maken van deze straat, maar het is eigenlijk erg onveilig. Er is geen fietspad en fietsers moeten tussen de wagens rijden. Dit zal een grote investering zijn."Verder nog op de planning in de wijken: de Prins Roselaan, de aanleg van een fietspad in de Stationsstraat tussen Oudenburgsesteenweg en de spoorweg, de verkaveling Nieuwe Nest (tussen de Stormvogelstraat, Arendstraat, Havikstraat en Kievitstraat), en de Steensedijk tussen de Torhoutsesteenweg en de Mariakerkelaan. Het einde is éindelijk in zicht voor de werken rond het station. In 2020 staat de heraanleg van het stationsplein op de planning en dat betekent ook meteen de afwerking van het hele project. "De beelden van de Vissersvrouwen komen dan terug", zegt schepen Anseeuw. "Daarnaast plannen we er ook twee groene eilanden. Met stevige bomen die tegen een stootje kunnen, want we moeten rekening houden met de weersomstandigheden op die plek."En terwijl de Sky Towers er vlakbij in aanbouw zijn op de plek van de voormalige hotelschool, zal ook het openbaar domein rond die site opnieuw aangelegd worden.Op de Zeedijk van Mariakerke komt er in samenwerking met het Vlaamse Gewest een permanente muur als bescherming tegen de duizendjarige storm. "Die muur zal niet zo hoog zijn (80 cm, red.), maar het is wel een kale grijze betonnen muur. We willen dus dat het niet alleen functioneel is, maar ook mooi", legt Björn Anseeuw uit. "We plannen er dus zitbanken, fonteinen... De betegeling van de zeedijk zelf wordt niet aangepakt. In Raversijde wel, daar is er dan ook nog een groot deel van de dijk gewoon asfalt. Ook dat gebeurt in samenwerking met het Vlaams Gewest."Fietspaden Zo goed als overal waar er werken gepland zijn met uitzondering van plekken zoals de zeedijk is er ook uitgebreid aandacht voor fietspaden. "De fietser is prioritair. Dat er overal een fietspad komt, is de bedoeling. We gaan ook nadenken over bepaalde straten in de stad. Zo is een deel van de Visserskaai al langer een fietsstraat, maar dat wordt misschien niet zo beleefd. Je kan iets wel een fietsstraat noemen, maar de infrastructuur moet er ook zijn. Daar gaan we werk van maken."Enkele straten die de vorige bestuursploeg heraan wou leggen, worden geschrapt uit de lijst met wegenwerken. Zo wordt het stuk Torhoutsesteenweg tussen Petit Paris en 't Paard toch niet opnieuw aangelegd. "We investeren veel en hebben keuzes moeten maken. We hebben ervoor gekozen om de straten die er het slechtst bijliggen en dus het meest dringend zijn aan te pakken. Mochten we nog budget over hebben om andere straten aan te pakken, dan sluit ik dat niet uit. En om het specifiek over die straat te hebben: die is er niet zo slecht aan toe, dus het kan wel nog even wachten", besluit Anseeuw.