"Toen we in 2009 startten met ons evenement was dat met een duotijdrit", opent voorzitter Bruno Deboutte. "Na verloop van tijd werd dit de Trio Classic, waarbij teams van drie renners zo snel mogelijk een parcours moesten afleggen."
...

"Toen we in 2009 startten met ons evenement was dat met een duotijdrit", opent voorzitter Bruno Deboutte. "Na verloop van tijd werd dit de Trio Classic, waarbij teams van drie renners zo snel mogelijk een parcours moesten afleggen.""Dit jaar gooien we het over een compleet andere boeg en kiezen we voor een dagvullend programma met voor elk wat wils. In de ochtend is er de keuze tussen een cyclo-toertocht en een mountainbike-toertocht. Starten kan telkens tussen 7 uur en 10 uur. Er zijn vier afstanden om tussen te kiezen voor de cyclo-toertocht, namelijk 60, 95, 115 of 130 kilometer. Het parcours van de mountainbike bedraagt 30 of 45 kilometer.""In de namiddag hebben we toch gekozen voor een competitief element, namelijk een mountainbike-estafette. Per twee personen worden er tweemaal twee ronden van vier kilometer afgelegd. Tevens voorzien we een familiefietstocht van 25 kilometer. Beide activiteiten vinden plaats tussen 13 uur en 16.30 uur.""Een volledig nieuw concept dus, tekenend hierbij is ook de bestuurswissel die er zit aan te komen. Het oude bestuur zal een stapje opzij zetten en de jongere garde zal het overnemen. Zo zal er binnenkort ook iemand mijn voorzittersstoel overnemen. Deze vernieuwde formule is overigens een idee van hen. Eerst stelden we er ons wel wat vragen bij maar al snel verleenden we onze volledige medewerking."De Trio Classic was nochtans een wedstrijd die heel wat aanzien genoot. Dit jaar dus geen plaats voor zo'n tijdrit. Benoit Slaets hielp het nieuwe concept mee uitwerken. "Het klopt dat we afscheid nemen van iets waarvoor we erg bekend waren. Maar het was allemaal een beetje te professioneel geworden. Bepaalde teams komen aan de start met fietsen die stukken van mensen kosten. Op die manier schrokken we de gewone recreanten wat af. Vandaar dus de keuze voor dit nieuwe concept, met vooral aandacht voor de recreatieve fietsers. Maar ook de competitieve fietsers vinden bij ons hun gading in de mountainbike-estafette."Niet enkel de dagindeling is ferm gewijzigd, ook de locatie verandert. De voorgaande jaren werd alles georganiseerd in en rond de Marktplaats en De Gulden Zonne. "Logistiek was dit niet altijd evident", vervolgt Benoit Slaets. "We verhuizen dan ook naar de oude steenbakkerij aan de overkant van de Vossenberg. Daar komt een heuse feesttent met 's avonds alweer een culinair event.""We zijn momenteel volop bezig met de aanleg van het mountainbikeparcours, het technische gedeelte zal zich rond de feesttent afspelen. Vanaf maandag is het parcours volledig klaar en kan het ook verkend worden.""We hebben voor onze tiende verjaardag ook een WOT-biertje hebben gebrouwen. Die dag kan het voor het eerst geproefd worden. Het alcoholpercentage bedraagt 5,5% en het bier is amberkleurig."Een deel van de opbrengst werd jaarlijks weggeschonken aan een goed doel. De voorgaande jaren werd dit goede doel op voorhand uitgekozen. "Onze nieuwe aanpak brengt evenwel bepaalde risico's met zich mee", aldus Bruno Deboutte. "Vandaar dat we eerst even het verloop afwachten maar sowieso zullen we ons goed hart terug tonen. Verder schenken we de dag zelf twee fietsen van Venturelli weg en vier ballonvluchten. Alle deelnemers vullen een fiche in en rond de middag en 's avonds is er een trekking voorzien. De winnaars moeten wel aanwezig zijn om hun prijs te ontvangen."Het culinaire event vindt 's avonds plaats in de feesttent. De prijs voor het foodfestival bedraagt 20 euro. Bij verschillende standjes kunnen maaltijden genuttigd worden. De voorbije jaren waren hierop telkens 400 à 500 mensen aanwezig, de capaciteit bedraagt dit jaar 600 personen. Kaarten zijn verkrijgbaar bij de verschillende bestuursleden of in de lokale cafés in Hooglede. (JT)