Dit jaar al voor 217.000 euro Torhoutbonnen verkocht

De Torhoutbon is in heel wat plaatselijke handelszaken bruikbaar, net als zou het geld zijn. © Johan Sabbe
Redactie KW

In de loop van dit jaar zijn er al voor 217.000 euro Torhoutbonnen verkocht. Dat is ruim drie keer meer dan in 2019 en bijna vijf keer meer dan in 2018. Burgemeester Kristof Audenaert (CD&V) reageerde maandag tijdens de zitting van de gemeenteraad verheugd op de sterke stijging.

Het punt werd ter sprake gebracht door Ruben Vangheluwe (Groen). Hij wou de impact van de voordeelactie op de verkoop van de Torhoutbonnen tijdens de coronacrisis kennen. Ook riep hij op om alle handelszaken bijkomend te steunen die zwaar onder de stadskernvernieuwing te lijden hebben. Eventueel zelfs met extra waarde bij gebruik van de bonnen in de handelszaken op de Markt.

Papieren versie sinds 2014, digitale versie sinds 2020

Burgemeester Audenaert diepte de concrete cijfers over de Torhoutbonnen even op. In 2018 was er een verkoop voor een dikke 45.000 euro en in 2019 voor bijna 67.000 euro. Nu is dat bedrag fiks opgelopen tot liefst 217.000 euro voor 2021. In 2020, met de uitbraak van de coronacrisis, werden de cijfers minder nauwkeurig bijgehouden.

“Uiteraard is de digitalisering van de Torhoutbon een serieuze stimulans voor de toegenomen verkoop geweest”, zei hij. “Net als de steunactie, waarbij de kopers 20% extra waarde cadeau kregen. Maar die prikkels hadden net de bedoeling om de verkoop op te krikken en de lokale handelaars te steunen. We zijn bijzonder blij dat dit gelukt is. Maar bepaalde handelszaken specifiek in het kader van de Torhoutbonnen bevoordelen, lijkt ons niet verstandig te zijn en is bovendien niet haalbaar.”

De papieren Torhoutbon werd in 2014 gelanceerd op voorstel van de Raad voor Lokale Economie. Het is een waardebon die je in elk van de deelnemende Torhoutse handelszaken kunt gebruiken, net als zou het geld zijn. Een handig ding om cadeau te doen en bij te dragen aan het stimuleren van het handelsapparaat.

Pas in juni 2020 werd de digitale versie van de Torhoutbon gelanceerd. Wat meteen voor een boost in de verkoop zorgde, zeker bij jonge mensen. Het plaatselijke bedrijf Encima heeft de online Torhoutbon ontwikkeld.

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.