Dit is de West-Vlaming die de Porsche van Maradona verkocht: “Motorolie in mijn aderen”

Grégory Tuytens: “Bij Bonhams ging er ooit een Ferrari 250 GTO de deur uit voor liefst 38 miljoen euro. Daar duizel je toch wel even van.”© Olaf Verhaeghe
Grégory Tuytens: “Bij Bonhams ging er ooit een Ferrari 250 GTO de deur uit voor liefst 38 miljoen euro. Daar duizel je toch wel even van.”© Olaf Verhaeghe
Philippe Verhaest

483.000 euro. Zoveel heeft de Porsche 911 Carrera 2 uit 1992 van wijlen Diego Maradona opgebracht. De nieuwe eigenaar is een man uit het Midden-Oosten, maar de verkoper is een rasechte West-Vlaming. Grégory Tuytens is ‘classic car’-expert bij het internationale veilinghuis Bonhams en speurt Europa af om de meest exclusieve wagens te strikken. “Zo’n verborgen schat vinden in een godverlaten schuur, daar gaat mijn hart elke keer opnieuw sneller van slaan.”

Het was even wereldnieuws, vorige week. Het Britse veilinghuis Bonhams – opgericht in 1793 – liet een Porsche van de betreurde Argentijnse stervoetballer Diego Maradona onder de online veilinghamer gaan. De nieuwe eigenaar telde er bijna een half miljoen euro voor neer, zowat het vierdubbele van de gangbare marktprijs. Mede dankzij Grégory Tuytens, sinds 2013 gepassioneerd classic car -expert bij Bonhams én een geboren Waregemnaar. Zijn verhaal leest al even snel weg als de topsnelheden die Maradona’s Porsche kan halen.

“Dat ik iets met auto’s zou doen, stond eigenlijk in de sterren geschreven”, glimlacht de 30 jaar jonge Grégory. “Mijn papa Erik Tuytens en opa Norbert Feys zijn allebei notoire autoliefhebbers en gaven me de microbe met de paplepel in. Voor fotosessies werd ik als baby al achter het stuur gezet en als peuter kon ik nagenoeg alle automerken herkennen en benoemen. Wanneer we aan de kust op de dijk wandelden en ik op de schouders van mijn papa zat, was er geen houden meer aan, zo hoor ik nog vaak. Gaandeweg raakte ik verzot op zogenaamde classic cars , door zowat iedereen als oldtimers omschreven, al vind ik dat zelf een woord met een erg negatieve connotatie. Die wagens uit vervlogen tijden zijn prachtig, met stijlen die nooit meer werden geëvenaard en de techniek onder de motorkap is vaak ongelooflijk verfijnd. Als tiener waren mijn vrienden gek van supercars , ikzelf was geïntrigeerd door auto’s van de jaren vijftig tot tachtig van de vorige eeuw en was steeds op zoek naar interessante modellen. En dat doe ik nog altijd. Mijn eerste auto was trouwens een MGB GT uit 1970. Dat zegt genoeg, hé. Ik denk soms dat er motorolie door mijn aderen stroomt…”

Privécollecties

Na zijn masterstudies economie in Brussel en Berlijn wilde Grégory dolgraag een internationale carrière uitbouwen. “En het liefst met auto’s als middelpunt. Ik zag mezelf echter niet als pakweg autoverkoper aan de slag gaan en besloot mijn stoute schoenen aan te trekken. Ik belde naar het enige Belgische telefoonnummer dat ik van het veilinghuis Bonhams vond en zei haast letterlijk dat auto’s mijn grote passie waren en dat ik bij hen wilde werken. Bleek dat ze toen geen enkele Nederlandstalige medewerker in dienst hadden, de puzzel viel plots heel snel in elkaar.”

“Mijn absolute droomwagen? Een BMW 328 Roadster uit de jaren dertig. De kostprijs: tussen de 800.000 en één miljoen euro”

Sindsdien reist Grégory Europa af om de meest exclusieve classic cars te vinden, eigenlijk zoals Wayne Carini, bekend van Discovery Channel, doet in de VS. “Je moet mijn job zien als die van een vastgoedmakelaar. Ik speur de markt af – in privécollecties, ik probeer er bijzondere wagens uit te halen en aan de best mogelijke prijs te verkopen via één van Bonhams internationale veilingen. Als je een verborgen schat aantreft in een godverlaten schuur en je die dan uiteindelijk voor een prachtig bedrag van eigenaar kan laten wisselen, dan slaat je hart toch spontaan enkele tellen sneller.”

Grot van Ali Baba

De Porsche van Maradona is een van de bijzondere eyecatchers die Grégory recent veilde. “Maar zeker niet de meest exclusieve”, pareert hij meteen. “In de streek rond Gent heb ik enkele jaren geleden de barnfind van mijn leven gedaan. Een bevriend notaris belde me met de vraag om in de garage van een overleden carrossier een kijkje te gaan nemen. Met eerder weinig verwachtingen reed ik naar de plek, maar ik stootte er warempel op een Jaguar XK 140 Coupé die door de wereldvermaarde Italiaanse designer Giovanni Michelotti ontworpen was. Een uniek stuk, want er is maar één exemplaar van gebouwd. Als classic car -specialist is dat hetzelfde als de grot van Ali Baba openen. Ik dacht aanvankelijk dat de auto eenmaal opgeknapt tussen de 30.000 en 50.000 euro zou opbrengen, maar het werd liefst 360.000 euro.”

 © Olaf Verhaeghe
© Olaf Verhaeghe

“Op zulke momenten voel ik me nog even blij als dat kindje dat vanop papa’s schouders automerken zit op te noemen”, glundert hij. “Al sta ik uiteraard ook wel te kijken van de gigantische bedragen die betaald worden voor de wagens die wij veilen. Bij Bonhams ging er ooit een Ferrari 250 GTO de deur uit voor liefst 38 miljoen euro. Daar duizel je toch wel even van. Ook de Porsche van Maradona is voor een recordbedrag verkocht, enkel en alleen omdat Pluisje er nog zelf mee gereden heeft. Die authentieke verhalen maken het verschil voor echte collectioneurs. En ja, met de meeste wagens die we veilen, rijd ik ook zelf even mee rond. Je moet toch weten welk vlees je in de kuip hebt”, knipoogt Grégory.

Zelf op pad met Smart

Wie elke dag met de meest exclusieve auto’s in aanraking komt, moet ook zelf een topwagen in de garage staan hebben. “Daar heb je het toch fout”, grinnikt Grégory. “Ik verplaats me meestal met een Smart. Onopvallend maar praktisch, ik heb nooit parkeerproblemen. Mijn woon-werkverkeer doe ik meestal met mijn motor, een BMW GS. Mijn droomwagen is een BMW 328 Roadster uit de jaren dertig. Die heeft een prachtig design – sportief en elegant – gecombineerd met een ingenieuze en snelle zescilinder tweeliter motor, een perfecte match. De gangbare prijs schommelt echter tussen 800.000 en 1 miljoen euro voor een topexemplaar, gezien er maar enkele de Tweede Wereldoorlog hebben overleefd. Nog even sparen, dus.”

Ook de komende jaren blijft Grégory voor Bonhams op zoek gaan naar die verloren gewaande parels van de weg. “Ik mag mijn absolute droomjob uitoefenen en krijg de kans om in de meest prachtige auto’s ter wereld plaats te nemen. Wat kan een mens nog meer verlangen?”

“In de streek rond Gent heb ik enkele jaren geleden de barnfind van mijn leven gedaan: een unieke Jaguar XK 140 Coupé.”© GF
“In de streek rond Gent heb ik enkele jaren geleden de barnfind van mijn leven gedaan: een unieke Jaguar XK 140 Coupé.”© GF
Dé droomwagen van Grégory Tuytens: een BMW 328 Roadster uit de jaren dertig. “Kostprijs: tussen de 800.000 en één miljoen euro.”© GF
Dé droomwagen van Grégory Tuytens: een BMW 328 Roadster uit de jaren dertig. “Kostprijs: tussen de 800.000 en één miljoen euro.”© GF