Digitaal kaartspel brengt sfeer van jeugdclub in huis

Hanne Callewaert, Arno Demeulenaere, Ruben Ryckebusch en Leen Minne.© CLL
Hanne Callewaert, Arno Demeulenaere, Ruben Ryckebusch en Leen Minne.© CLL
Redactie KW

“Al eens een muntstuk verloren tussen de planken van het terras?” Dan krijg je in het JCTGame een virtueel punt bij. Het digitale kaartspel is een mix van uitdagingen, improvisaties en doe-opdrachten. Het spel kan gratis gedownload worden, de jongeren kunnen kletsen alsof ze aan de toog van hun jeugdhuis zitten.

Arno Demeulenaere is niet alleen een trouwe bezoeker van JC Ten Goudberge, hij heeft met Triggo ook zijn eigen spelontwikkelingsbedrijf. Samen met collega Ruben Ryckebusch en een aantal jongeren bedachten en testten ze het digitale gezelschapsspel.

“Het is eigenlijk een kaartspel dat je online kan spelen”, legt Arno uit. “Het biedt een leuke mix tussen doe-opdrachten, improvisatie en uitdagingen, waarbij humor nooit veraf is. De deelnemers laden de kaarten in op een online spelrad en spelen via videochat. Tijdens het spel worden ze gestimuleerd om hun spelervaringen te delen met anderen, zoals je aan de jeugdhuistoog je zotte verhalen zou vertellen aan je vrienden.”

De inhoud van deze eerste JCTGame-versie is vooral gebaseerd op ervaringen van de jongeren van JC Ten Goudberge. Er zijn 73 speelkaarten. Met sommige kaarten kan je zomaar punten verdienen, bijvoorbeeld als je al eens gekust hebt in de toiletten van het JC. Andere kaarten bevatten dan weer improvisatieopdrachten.

“De spelinhoud is makkelijk aanpasbaar voor wie niet zo vertrouwd is met het jeugdhuis”, zegt Hanne Callewaert. “Voor de vormgeving baseerden we ons op het wandelspel Buitenbeentjes , uit de Triggo-stal.” Het spel kan gratis gedownload worden via de socialemediakanalen van JC Ten Goudberge. (SLW)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier