Het ging als een kleine schok door Desselgem, toen vorig jaar bekend raakte dat Bernadette De Winter en Stefaan Vanneste hun huis en handelszaak langs de Gentseweg gingen verkopen. "De meeste klanten wisten wel dat we het wat rustiger aan wilden doen en de zaak wat wilden verkleinen", vertelt Bernadette. "Maar definitief met pensioen gaan en helemaal stoppen met de zaak, dat was eigenlijk helemaal niet aan de orde."
...

Het ging als een kleine schok door Desselgem, toen vorig jaar bekend raakte dat Bernadette De Winter en Stefaan Vanneste hun huis en handelszaak langs de Gentseweg gingen verkopen. "De meeste klanten wisten wel dat we het wat rustiger aan wilden doen en de zaak wat wilden verkleinen", vertelt Bernadette. "Maar definitief met pensioen gaan en helemaal stoppen met de zaak, dat was eigenlijk helemaal niet aan de orde."Alles begon in 1996. "Bernadette werkte al jaren in een Gents revalidatiecentrum voor kinderen, maar in dat jaar heeft ze ervoor gekozen om florist als bijberoep te nemen", vertelt echtgenoot Stefaan. "Nog eens een jaar later is dat dan haar hoofdberoep geworden. Eerst deed ze dat in de kwekerij van Hugo Maes, langs de Sprietestraat in Desselgem. Later vonden we onze stek in de Nieuwsstraat in de vroegere kapperszaak van Jozef Delcour, dat was familie van mij", zegt Stefaan.In 2002 ging het dan naar een nieuwbouw langs de Gentseweg. "In het pand hadden we veel ruimte voorzien voor bloemschikcursussen, omdat we merkten dat die aansloegen", zegt Stefaan. Het is in dit pand dat Isabo, specialist in werkkledij en textieldruk, enkele weken geleden een nieuw onderkomen vond. "Hun openingsreceptie was een beetje emotioneel, maar ik ben blij dat we het hoofdstuk mooi hebben kunnen afsluiten", stelt Bernadette."Als zestigers ondervonden we dat het soms wat zwaar werd. In de bloemenwereld kennen we vaak drukke periodes met zware pieken, en dat deed ons toch wel even nadenken. Alleen zou het ook jammer zijn om de opgedane expertise en kennis van de voorbije jaren verloren te laten gaan", vertelt Bernadette. "Vandaar dat Stefaan het idee kreeg om toch actief te blijven, maar dan in een kleinschalige vorm. En zo is 'bloem op maat' ontstaan."Een idee is één ding, een locatie is een ander. "Onze kleinere zaak is gevestigd in de voormalige gebouwen van arduinindustrie Platteau. De hele site werd opgekocht door Olivier Huysveld van De Ramenspecialist. Hij is al een tijdje klant van mij en ik kende de gebouwen, dus op een dag heb ik gewoon eens gevraagd of we een deel van de gebouwen mochten huren", zegt Bernadette. "De klanten schrikken wel als ze hier binnenkomen. 'Zo klein, hoe doe je dat hier?', heb ik al een paar keer gehoord", lacht Bernadette. "We hebben hier inderdaad geen plaats meer om bloemschikcursussen te organiseren. Dat was ook de bedoeling niet meer. Ik ben nog bereid om lessen op verplaatsing te geven, maar niet meer bij mij thuis." Stefaan vult aan: "Hier hebben we een gezonde mix tussen genieten van ons pensioen en toch nog actief blijven.""We merken dat het ook een beetje een trend aan het worden is: mensen op pensioenleeftijd die toch nog wat blijven werken, weliswaar in een slankere versie", zegt Stefaan. "Meestal doen ze dat in de sector waar ze vroeger werkten. Soms beginnen ze dan weer met iets heel anders. We zijn blij dat we in onze eigen sector actief kunnen blijven. We hoeven niet meer per se naar de interieurbeurzen in Parijs of Milaan om op de hoogte te zijn van alle trends", zegt hij. "Maar nu we meer tijd hebben, gaan we toch en blijven we dan een paar dagen", vult Bernadette lachend aan.Rest dan nog de vraag waarvoor 'bloem op maat' nu precies staat. "Ten eerste blijven we inzetten op florale decoratie. Dat zijn dan boeketten, bloemstukken, feestdecoratie en versieringen voor evenementen. Ook bloemen voor huwelijken en afscheidsplechtigheden zijn mogelijk. Daarnaast willen we inzetten op beleving: op vraag van de klant komen we bijvoorbeeld aan huis", vertelt Bernadette. "Het belangrijkste is dat we ons wensen te onderscheiden van wat aangeboden wordt in grootwarenhuizen. Er zijn veel consumenten die terugkeren naar authenticiteit en kwaliteit. Dat is waar we voor willen staan", aldus Stefaan. "En ten slotte voor onszelf merken we dat professioneel actief blijven de geest jong houdt: in contact blijven met klanten, sociale media ontdekken, de boekhouding blijven opvolgen. Dit is een nieuw hoofdstuk voor ons." (PNW)