Het verhaal van Etienne en de nieuwe brug tussen Ooigem en Desselgem, waarvan de werken dit najaar starten, gaat als volgt: in februari ging Etienne als geïnteresseerde burger naar de infomarkt over de werken in Wielsbeke. "Daar liep ik Pietro Iacopucci, de schepen van Cultuur in Waregem, tegen het lijf. Hij kent mij als deelnemer van de tweejaarlijkse tentoonstelling en vroeg waarom ik mij ook eens niet aan een miniatuurversie van de brug waagde", vertelt de 78-jarige. "Het was bedoeld als een grapje, maar het bleef toch hangen."
...

Het verhaal van Etienne en de nieuwe brug tussen Ooigem en Desselgem, waarvan de werken dit najaar starten, gaat als volgt: in februari ging Etienne als geïnteresseerde burger naar de infomarkt over de werken in Wielsbeke. "Daar liep ik Pietro Iacopucci, de schepen van Cultuur in Waregem, tegen het lijf. Hij kent mij als deelnemer van de tweejaarlijkse tentoonstelling en vroeg waarom ik mij ook eens niet aan een miniatuurversie van de brug waagde", vertelt de 78-jarige. "Het was bedoeld als een grapje, maar het bleef toch hangen.""Na de uitleg van de medewerkers van Wegen en Waterlopen ben ik eens op een ingenieur afgestapt om mijn plan uit te doeken te doen. Ik wou de Leiebrug dus graag in het klein namaken als volgend project en daar heb je natuurlijk wat afmetingen voor nodig. Zonder diepgaandere informatie kan je zoiets niet waarheidsgetrouw doen, wat ik heel belangrijk vind", gaat Etienne verder. "De verantwoordelijke was onmiddellijk enthousiast en heeft me geholpen waar hij kon. Uitleg geven over het ontwerp van de brug, hoe de opbouw precies in elkaar zit, hij is zelfs eens langsgekomen om mijn tekeningen te bekijken." Concreet is de brug gemaakt op schaal 1/80. "Het is uiteindelijk toch een groot bouwwerk geworden, zeker als je weet dat de stalen boogbrug in werkelijkheid 99 meter lang en 19 meter breed is", stelt Etienne. "Kleiner kon ik trouwens niet gaan in mijn modelbouw, want anders is het bijna onmogelijk om de schaal te respecteren. Kleine onderdelen van de brug namaken op één tachtigste kan niet altijd, en het is spijtig om ze dan gewoon weg te laten. Uiteindelijk ben ik wel best tevreden, zeker als de boompjes in het gras binnenkort toegevoegd worden. Daarvoor zorgt Carlos, een vriend van mij."Met de brug is Etienne dan ook niet aan zijn proefstuk toe. "Om de twee jaar werk ik naar de Kunst & Kunde-tentoonstelling toe met nieuwe modelprojecten. De eerste keer dat ik meedeed was zo'n 13 jaar geleden", vertelt hij. "Ik zag onlangs een foto van mijn kleindochter Camille op die editie, die toen twee jaar was. Ondertussen is ze 15 jaar geworden, dan realiseer je je toch dat het al een tijdje is dat ik meedraai op dit tweejaarlijkse evenement."Zijn van de hand van Etienne: een zwingelmolen, een slijtmachine, een bootmachine en een rootput. "Dat zijn allemaal toestellen uit de vlassector, waar ik toch enige passie voor heb. De voorbije edities exposeerde ik telkens die toestellen, omdat ik die het liefst namaak. Het zijn machines uit de oude tijd waarvan je de interne werking kunt zien, het productieproces als het ware", zegt hij. "Bovendien was de vlassector vroeger ook van onschatbare waarde in onze streek: een groot deel van de rijkdom van Zuid-West-Vlaanderen is te danken aan het vlas.""Mensen die aan mijn standje op de tentoonstelling komen kijken, spreek ik ook graag aan. Meestal zijn het mensen van mijn leeftijd die de toestellen herkennen, omdat ze er zelf ooit mee gewerkt hebben. Of omdat hun ouders werkzaam waren in de vlassector en de toestellen in huis hadden", vertelt Etienne. "Maar ook de jongeren geef ik graag een woordje uitleg over de vlassector en de machines die er gebruikt werden.Mijn kleinkinderen kunnen ondertussen de hele uitleg ook aframmelen", lacht Etienne.Naast Etienne zijn er ook nog 45 andere amateurkunstenaars die op zaterdag 21 en zondag 22 september hun werken tentoonstellen in ontmoetingscentrum De Coorenaar. "Etienne is waarschijnlijk de oudste deelnemer", zegt organisatrice Greta Vanhoutte. "De jongste deelneemster, Giovanna, wordt 18 jaar en brengt enkele beeldwerken mee. Tien deelnemers wonen in Sint-Eloois-Vijve, 14 van hen wonen in Desselgem en er zijn ook 13 inwoners van Beveren-Leie die deelnemen", vertelt Greta. "De anderen zijn afkomstig uit één van de deelgemeenten, maar wonen inmiddels ergens anders. Ze kunnen bijvoorbeeld in Waregem wonen, maar het is niet de bedoeling om de hoofdgemeente helemaal in het evenement te betrekken. Het is nu al een immens werk om de tentoonstelling rond te krijgen."Het is ondertussen de vijfde keer dat Greta de organisatie van Kunst & Kunde onder haar vleugels neemt. "De historiek van het evenement gaat terug tot 1994, toen Ronny Devos en Leon Verstichele 'Desselgem vanuit haar kunstperspectief' organiseerden, maar later is daaruit Kunst & Kunde in en om De Mote gegroeid", vertelt ze. "Dat was de eerste echte editie waarvoor ik de regelingen trof, daarna hebben we alles uitgebreid naar de deelgemeenten. In 2013 vond de tentoonstelling in Sint-Eloois-Vijve plaats, in 2015 dan weer in de kerk van Beveren-Leie en vorige en huidige editie dus weer in Desselgem." Voor 2021 zoekt Greta trouwens nog een geschikte locatie in Sint-Eloois-Vijve, waarbij ze bijvoorbeeld aan bedrijven met veel ruimte denkt. (PNW)