Derde centrumlijn met elektrisch busje in Brugge

© Davy Coghe
© Davy Coghe
Stefan Vankerkhoven

De Brugse binnenstad krijgt vanaf januari 2022 een derde centrumlijn, die door een elektrisch busje zal bediend worden.

Dat raakte bekend tijdens de Brugse gemeenteraad maandagavond. Met het nieuw bussenplan van De Lijn, dat in voege treedt begin volgend jaar, zullen er veel minder bussen door de Brugse binnenstad rijden. Raadslid Hilde Decleer (CD&V) had hier al eerder tegen geprotesteerd, omdat twee Brugse wijken, waar veel oudere mensen wonen, niet meer bediend worden met het openbaar vervoer.

“In het nieuwe openbaar vervoerplan wordt geopteerd voor een nieuw bussenplan met twee centrumlijnen die de historische binnenstad bedienen”, zegt burgemeester Dirk De fauw. “Dat betekent wel dat de stadskwartieren Katelijnestraat/Gentpoort en Vlamingdam-Sint-Jorisstraat/Ezelstraat op de rand en niet vanuit de poortstraten bediend worden. Daarom is een voorstel ontwikkeld om een derde centrumlijn te organiseren.”

Gratis

“Omdat De Lijn budgetneutraal moet werken en er geen marge is voor dergelijk initiatief, neemt het stadsbestuur zijn verantwoordelijkheid. Met gratis vervoer, we mogen niet eens tickets verkopen, want De Lijn heeft het monopolie van te openbaar vervoer. Een inkanteling binnen het klassieke openbaar vervoer en dus klassieke tarieven zijn nu niet mogelijk, waardoor het dus – zoals nu ook met de shuttlebus – gratis moet. De Stad heeft dit wel al meermaals aangekaart bij De Lijn. We willen immers geen openbaar vervoer met twee maten en gewichten”, aldus Dirk De fauw.

De derde centrumbus zal gelijktijdig met het nieuwe bussenplan opstarten. Een logisch stap, want het tracé van de huidige shuttle wordt quasi overgenomen in het nieuwe bussenplan door De Lijn. De Lijn wenst het nieuwe bussenplan op 1 januari 2022 uit te rollen.

Het traject van de derde - gratis - Brugse centrumlijn.
Het traject van de derde – gratis – Brugse centrumlijn.

Geert Van Tieghem (N-VA) vindt het vreemd dat de stad nu zelf weer het aanal bussen in het centrum wil opvoeren, ondanks jarenlang protest onder meer van de bewoners van de Sint-Jorisstraat. “De frequentie wordt veel lager en het gaat om kleine, elektrische bussen”, repliceerde Dirk de fauw.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier