Definitieve plannen voor heraanleg van de Leet in Ieper voorgesteld

Jeroen Laseure

Woensdagavond daagden zo’n 100 Ieperlingen op in het Museumcafé aan de Grote Markt om de voorstelling van de plannen mee te maken.

Naar aanleiding van grote rioleringswerken heeft het Ieperse stadsbestuur besloten om de omgeving van het Vandenpeereboomplein (in de volksmond: de Leet) herin te richten. “De herinrichting kadert in een groot collectorproject dat loopt in de binnenstad”, vertelt schepen van Stadsontwikkeling Dominique Dehaene (CD&V). “Als het Vandenpeereboomplein toch opgebroken moet worden, kunnen we het ook meteen opwaarderen.” Er volgde een ontwerpwedstrijd en in februari kwam TVB B+B en landschapsarchitect SumProject uit de bus. In april volgde nog een bewonersvergadering waar de Ieperlingen hun mening konden geven over de plannen en woensdagavond stelde het stadsbestuur het definitieve ontwerp voor.

Minder parking

Er daagden zo’n honderd mensen op voor de voorstelling in het Museumcafé. Onder hen heel wat bewoners, handelaars en gemeenteraadsleden. Een van de grootste veranderingen wordt het verminderen van de parkeerplaatsen. “Een ondergrondse parkeergarage is geen optie voor de stad, maar 75 procent van de plaatsen moet behouden blijven”, zegt Veronique Henderix van het architectenbureau. “Dat wil zeggen dat we gaan van 285 naar 214 plaatsen. Het Astridpark trekken we helemaal open om er meer een parkgevoel te creëren. We kiezen voor sobere materialen. Het Sint-Maartensplein wordt aangelegd in dezelfde blauwe porfier van de Grote Markt om de Lakenhalle een plein te zetten. De Leet wordt aangelegd in dezelfde rode porfier als de voetpaden van de centrumstraten. De woonstraten rond het park krijgen een gele kleiklinkerverharding. Op het Vandenpeereboomplein voorzien we ook een mooie waterpartij met speelelementen voor de kinderen.” Auto’s mogen wel nog steeds over het plein rijden: in de rijrichting van de Grote Markt naar de Elverdingestraat en van de Boezingepoortstraat naar de Elverdingestraat.”

Na de voorstelling mochten de aanwezigen vragen stellen. Daarbij was de grootste discussiepunt het verminderen van het aantal parkeerplaatsen. “Waar moeten we in godsnaam nu nog parkeren? Op de randparkings met twee kleine kinderen mee en enkele boodschappentassen?” Schepen Dehaene antwoordde dat er gezocht is naar een compromis tussen minder parkeerplaatsen en meer parkkwaliteit. De werken zouden van start gaan begin 2019.

Lees meer duiding en analyse hierover in Krant van West-Vlaanderen, editie Het Wekelijks Nieuws Ieper-Poperinge van vrijdag 1 december.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier