Defensie houdt week lang vliegoefeningen met A400M boven Koksijde
Vrijdagnamiddag landde het eerste militaire transportvliegtuig, de A400M van Airbus Military op het vliegveld van de luchtmachtbasis in Koksijde. Tegen eind 2021 zullen in België zeven van deze toestellen de oude werkpaarden, de C-130, vervangen.
Stéphane Roobroek, luitenant-kolonel vlieger/commandant van de vliegbasis Koksijde en Thomas Deberdt, luitenant-kolonel en tweede commandant van de vlieggroep van de 15de Wing Luchttransport stelden de nieuwe militaire Belgische aanwinst voor. Er werden acht toestellen van de A400M aangekocht: zeven voor België en een voor het Groothertogdom Luxemburg, die worden ingezet voor strategisch en tactisch luchttransport. Ze krijgen Melsbroek als thuisbasis.
Geen impact op omgeving
Van 22 tot 26 maart zal de A400M een aantal oefenvluchten uitvoeren boven regio De Panne/Koksijde/Veurne. “We willen de burgers laten weten dat er verhoogde vliegactiviteiten zullen plaatsvinden, maar zonder impact op omgeving, op de SAR- (Search&Rescue) en Marine-opdrachten. De vliegvelddiensten krijgen ook versterking van de brandweer en personeel/materiaal van andere eenheden van de luchtmacht.”
“Onze opdracht is het om wereldwijd goederen en militair personeel te transporteren via de lucht vanuit de MOB (Marine Operating Basis) of Deployed Operating Basis in het kader van militaire operaties zoals we al deden in Afghanistan, Congo, enzovoort.. We kunnen ook medische evacuatiemissies uitvoeren”, legt Thomas Deberdt uit.
“De militaire vloot bestaat momenteel uit twee toestellen Falcon 7X voor kleine groepen tot 15 personen met leasingoptie om grotere toestellen te charteren; De tactische vloot bestaat uit elf toestellen C-130 die tegen eind 2021 allemaal op de grond zullen zijn gezet en vervangen door zeven toestellen A400M voor België en een voor het Groothertogdom Luxemburg. Dat proces verloopt met verscheidene tussenfases. Normaal gezien zouden we het toestel testen in Arizona, maar door de coronabeperkingen kon dit niet. Daarom wordt onze ‘Arizona Dream’ vervangen door een Koksijds alternatief en zullen we de ontplooibaarheid testen op de luchtmachtbasis van Koksijde.”
Opleiding
“Concreet betekent dit dat naast onze technici ook de bemanning wordt getraind. Zij hebben al een opleiding gehad in een simulator, maar hier zullen ze tussen 22 en 26 maart het opstijgen en landen uittesten met een aantal lokale vluchten rond de basis van Koksijde op een hoogte van 300 m. Dat is een normale vlieghoogte, en het gaat om korte oefeningen zodat de impact op de omgeving heel beperkt zal blijven. Gemiddeld zullen er een tweetal vluchten per dag zijn. Ook met de C-130 vliegen we op Koksijde, maar die blijft hier nooit ‘overnachten’. Alle toestellen worden gestald in Melsbroek, maar die locatie is niet geschikt als oefenbasis, vandaar onze keuze voor Koksijde, waar ook de infrastructuur zich daartoe leent.”
Aan de A400M kleeft een stevig prijskaartje: het viermotorige toestel kost 130 miljoen euro, maar het heeft dan ook heel wat voordelen. Het is zowat dubbel zo groot als de C130 en is uitgerust met de nieuwste technologieën. De A400M kan 25 ton over 4.500 km of 17 ton over 5.800 km transporteren en heeft een maximaal laadvermogen van 37 ton. Het toestel kan 116 passagiers vervoeren en ook de helikopter NH90 past erin. De A400M haalt een snelheid van maar liefst 780 km per uur. De C-130 haalt een snelheid van 580 km per uur en heeft slechts een bereik van 3.800 km.
Geen spotters
Airbus Military werd in 1999 opgericht om de A400M te bouwen, als opvolger voor de C-130 en C-160 transportvliegtuigen. Partners in Airbus Military zijn BAE Systems, Daimler Chrysler Aerospace (Dasa), Aérospatiale Matra en Casa.
Momenteel is er door de coronamaatregelen geen gelegenheid voorzien voor spotters om de A400M te observeren. Zodra we weer naar normale omstandigheden terugkeren zal er wel een activiteit daaraan worden gekoppeld.
Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier