3.845 kilometer

"Van Diksmuide naar Bagdad, de hoofdstad van Irak. Dat is ongeveer de afstand dat de renners in 1979 aflegden. De langste rit telde 252 kilometer en de kortste was de proloog van 5 kilometer in Fleurance. Voor 820 kilometer kreeg ik het gezelschap van vrienden. De resterende kilometers maalde ik alleen af. Tijdens de Tour doorkruiste ik vier landen: Frankrijk, België, Spanje en Zwitserland. De renners moesten net geen 4.000 kilometer afwerken. Dat is veel minder dan de recordeditie van 1926. Toen moest het peloton 5.745 kilometer rijden."
...

"Van Diksmuide naar Bagdad, de hoofdstad van Irak. Dat is ongeveer de afstand dat de renners in 1979 aflegden. De langste rit telde 252 kilometer en de kortste was de proloog van 5 kilometer in Fleurance. Voor 820 kilometer kreeg ik het gezelschap van vrienden. De resterende kilometers maalde ik alleen af. Tijdens de Tour doorkruiste ik vier landen: Frankrijk, België, Spanje en Zwitserland. De renners moesten net geen 4.000 kilometer afwerken. Dat is veel minder dan de recordeditie van 1926. Toen moest het peloton 5.745 kilometer rijden.""In 1979 won Bernard Hinault de Tour met een gemiddelde snelheid van 36,51 kilometer per uur. De renners konden toen in groep rijden, ik legde de meeste van mijn kilometers alleen af. De laatste dagen kreeg ik af te rekenen met een sterke tegenwind. In de bergen wou ik bergaf ook geen risico's nemen. Ik haalde daardoor maar een maximale snelheid van 79 km per uur. Gemiddeld reed ik 27,98 km/u.""Verspreid over 26 dagen zat ik bijna 6 volle dagen in het zadel. Ik had enkele ritten last van zitvlakproblemen en naar het einde toe begon mijn knie op te spelen. De Tour van 1979 telde maar één rustdag en door de opeenvolging van ritten begon de vermoeidheid na een tijdje toe te nemen. Ondertussen voel ik mij gerecupereerd. Maandag reed ik 110 kilometer in Heuvelland. Dinsdag volgde een ritje van 95 km met het Yzerpeloton. Tijdens de slotrit naar Parijs kon ik mijn hartslag niet hoger dan 135 krijgen. Dinsdag kon ik toch alweer pieken naar 170.""Zoveel calorieën is het equivalent van 140 dubbele cheeseburgers in de McDonald's. Tijdens zo'n Tour moet je je energievoorraad elke dag op peil houden. Als ontbijt at ik telkens een portie havermoutpap met bananen. 's Middags moest ik vaak eten op de fiets en koos ik voor enkele sandwiches met banaan en honing. Tijdens de ritten heb ik 70 bananen en 185 sportrepen of sportgels gegeten. Daarnaast dronk ik 92 liter water met sportpoeder in. Na de rit at ik een wrap met kip, groentjes en honing. 's Avonds stond er vaak spaghetti bolognaise op het menu. De avond voor de rustdag en eenmaal aangekomen in Parijs trakteerde ik mezelf op een hamburger met frieten. Mijn gewicht bleef constant voor en na de Tour, dit dankzij de deskundige steun van diëtist Tom Vandenbussche.""Voor de Tour zorgde ik ervoor dat mijn Trek-fiets volledig in orde was. Na iedere rit controleerde ik telkens of alles nog goed werkte. Tijdens mijn Tour had ik gelukkig geen enkele platte band. Vooraf vreesde ik voor de kasseienrit, maar daar werd ik gespaard qua pech. Mijn vriend John had minder geluk en reed twee keer plat. Wel was er één bidonhouder kapot na de kasseienrit. Ik bracht twee stevigere modellen mee, maar vergat ze te monteren. Gelukkig was de Decathlon dichtbij om een nieuwe houder te kopen.""Het parcours telde 22 beklimmingen van eerste of buiten categorie. Daarnaast deed ik ook veel hoogtemeters in enkele overgangsritten. De rit van Rochefort naar Metz op dag 13 leek op voorhand een vlakke etappe, maar ik voelde onmiddellijk aan dat het een pittige dag zou worden. Het parcours kon zelfs nog zwaarder geweest zijn als we meer in het middengebergte hadden gereden. Toch was het zwaar genoeg voor me. 48.307 hoogtemeters kan je vergelijken met 18,25 keer de Galibier of 833 keer de Kemmelberg te bedwingen. Meer dan voldoende!" "Vooraf hoopte ik op een bedrag tussen de 5.000 en 10.000 euro. Dit overtreft alle verwachtingen. Het is alle inspanningen waard geweest. Ik moet iedereen die dit mogelijk heeft gemaakt bedanken. Volgende week zal ik het bedrag overschrijven. Later volgt er nog een plechtige overhandiging. Zo kunnen we dit fantastisch avontuur gepast afsluiten."(SDI)