De Regenboog heeft aandacht voor toename dyslexie: “Kiwanis helpt leerlingen met extra lesmateriaal”

foto EV © Eric VANHOOREN;Picasa
Redactie KW

De Regenboog, school voor buitengewoon onderwijs, kreeg onlangs 500 euro steun van Kiwanis Hinterand ter ondersteuning van het project dyslexie.

Hoeveel kinderen er precies in Vlaanderen kampen met dyslexie, is op vandaag niet geweten, maar het zullen er ongetwijfeld heel wat zijn. En het coronaspook van de jongste jaren, heeft deze toestand alleen maar verergerd. Dat wil directeur Koen Denduyver van De Regenboog onder de aandacht brengen en door de opstart van het project ‘Dyslexie’ er daadwerkelijk iets aan doen. “Net zoals overal in Vlaanderen gaat het leesonderwijs achteruit. De coronacrisis met gesloten bibliotheken en bibliotheekbezoeken op afspraak heeft hier ook zeker geen goed aan gedaan. Gelukkig hebben we op school steeds verder het lezen gepromoot”, steekt directeur Koen Denduyver van De Regenboog van wal.

Positief zelfbeeld

“De school kent de jongste jaren een enorme groei. Ook het aantal leerlingen met diverse leerstoornissen zoals dyslexie groeit aan. Om tegemoet te komen hieraan, willen we graag onze schoolbibliotheek voor het niveaulezen uitbreiden met boeken op maat van de lezers, op een aangepast niveau en toch uitdagend genoeg om ook het leesplezier te laten ervaren. Want een goede leesmotivatie is zeker nodig.”

School kent grote groei, tegelijk neemt ook aantal kinderen met dyslexie toe

“Kinderen in het buitengewoon onderwijs werken in kleinere klasgroepen, op eigen tempo, met aangepaste methodes en leermiddelen. Zo behalen ze hun eigen ontwikkelingsdoelen en behouden ze een positief zelfbeeld. Daarbij krijgen ze nog extra hulp tijdens de lesuren van therapeuten, zoals kinesist, ergotherapeut, orthopedagoog, psycholoog en diverse logopedisten”, vervolgt Koen.

“De Regenboog is een kleine school, die jaar na jaar nog groeit, nu al met 110 leerlingen, waar iedereen iedereen kent en we zo een huiselijke sfeer proberen te creëren. We vormen één grote familie. De kinderen worden naast de taal en rekenontwikkeling begeleid naar zelfredzaamheid, positief welbevinden en zelfstandigheid om later de overstap te maken naar het secundair onderwijs en nog later naar het reguliere werkveld.”

Project

Omdat het dyslexieprobleem meer en meer voorkomt in Vlaanderen, vonden ze het in De Regenboog opportuun om van start te gaan met het project Dyslexie. En daarom dienden directeur Koen Denduyver en logopediste Tessa Desloover een aanvraag in tot steun bij Kiwanis Hinterland voor ‘ondersteunend materiaal voor leerlingen met leesproblemen en dyslexie. “Bij kinderen met dyslexie (dit betekent letterlijk dat iemand moeite heeft met taal) gaat lezen, spellen en ook schrijven volgens de leeftijd en het onderwijsniveau, veel moeizamer, terwijl het kind in kwestie wel een gemiddelde intelligentie heeft”, duidt logopediste Tessa Desloover.

“Bij deze leerlingen is het uiterst belangrijk om hen zoveel mogelijk te laten doen en te laten ervaren. We gebruiken ook tablets om hen hierin te ondersteunen naar zelfstandigheid. Maar om gedifferentieerd, op maat en effectiever les te geven, willen we graag investeren in extra leesmateriaal.”

“Zo denken we aan boekjes over toneellezen, weetboeken waarbij kinderen met een bepaalde interesse over thema’s aan de slag kunnen. Doordat onze middelen op school beperkt zijn en gelet op de sterke aangroei van leerlingen met deze leerproblemen, zijn we dankbaar met de steun die we van Kiwanis Hinterland kregen. We kunnen de kinderen hier erg goed mee helpen”, besluit directeur Koen Denduyver. (EV)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier