De Poes en Huis Tabor lanceren Tielts Kloosterbier om patersklooster te eren

We herkennen v.l.n.r. brouwer Stijn David, Marleen Vanyzere, Franck De Munster, zuster Theresia, Marc Meirsman, schepen Vincent Byttebier, diaken Robert Lammertijn en schepen Joris Vande Vyvere. © TVW
Redactie KW

Brouwerij De Poes en Huis Tabor lanceren in de tweede week van juni het Tielts Kloosterbier. Het is een ode aan het vroegere patersklooster en vooral deken Johannes De Mol, die het klooster stichtte. Er komt zowel een blonde als een bruine variant op de markt.

Het grote verschil met vroeger is dat het kloosterbier anno 2019 op zowat drie kilometer afstand van het minderbroedersklooster wordt gebrouwen, namelijk bij brouwerij De Poes in de Tenhovestraat. “Wel baseren we ons voor beide varianten op de graansamenstelling zoals ze is weergegeven in de geschriften die deken De Mol naliet”, zegt brouwer Stijn David. “Het bier wordt met de klassieke natuurlijke ingrediënten als water, gerst, gist en hop gebouwen en is serieus wat sterker dan zijn voorgangers. Toen moet er sprake geweest zijn van een alcoholpercentage van 4 à 5 procent. Nu zitten we aan 8 graden.”

Brouwerij tot de Franse Revolutie

In het verhaal achter het nieuwe Tieltse bier schuilt dus duidelijk een ode aan deken Johannes De Mol, als stichter van het patersklooster een bekend gezicht in het Tielt van de jaren 1600. “En een heel goed brouwer”, vullen Martine Lambrecht en Franck De Munster van Huis Tabor aan. “Het is bekend dat zeker tot de Franse Revolutie brouwactiviteiten plaatsvonden binnen de kloostermuren. De eigenlijke brouwerij lag aan de overkant van de Patersdreef, waar de deken ook woonde.

Na de Franse Revolutie is nergens meer sprake van een brouwerij in verbinding met het klooster, al hadden de paters tot hun vertrek uit de Europastad nog een pintekot, gelegen tussen de keuken en de refter, waar ze dagelijks om 15 uur een biertje dronken.

Eigen etiket

Ook het etiket van het nieuwe Tieltse Kloosterbier – een wit voor het blond en een zwarte versie voor het donker – verwijst expliciet naar het patersklooster, want je herkent er behalve de met linden omzoomde oprijlaan van de Patersdreef ook het silhouet van de sierlijke torenspits van de kloosterkerk op. “Er komen ook bijhorende glazen met de gebruikelijke bolle vorm, een gouden rand en het logo van op het etiket“, geeft brouwer Stijn nog mee.

De commercialisering van het bier start in de tweede week van juni. Behalve in brouwerij De Poes zal het verkrijgbaar zijn in de Tieltse drankenhandels en horecagelegenheden en op termijn ook op bredere schaal. De opbrengst van de verkoop gaat overigens naar de renovatie van het klooster.

(TVW)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier