Momenteel worden de stuurposten op de bussen van De Lijn afgesloten met een tijdelijke plastic folie waardoor de chauffeurs op een veilige manier worden afgeschermd. De reiziger kan hierdoor niet meer vooraan opstappen.
...

Momenteel worden de stuurposten op de bussen van De Lijn afgesloten met een tijdelijke plastic folie waardoor de chauffeurs op een veilige manier worden afgeschermd. De reiziger kan hierdoor niet meer vooraan opstappen.De Lijn heeft tijdens de coronacrisis elk personeelslid vijf mondmaskers gegeven en er werd gezorgd voor de afscherming van de stuurpost met een flexibel scherm. De Lijn koos voor folies als een tijdelijke oplossing. De folies zijn immers niet duurzaam, verhinderen dat reizigers vooraan kunnen opstappen en nemen vooraan in de bus enkele passagiersplaatsen weg.In 2018 bleek uit een onderzoek dat slechts een minderheid van de chauffeurs voorstander is van een volledig afgesloten stuurpost, maar covid-19 heeft de context sterk veranderd en ook De Lijn past zich aan. Daarom besliste de raad van bestuur van de vervoersmaatschappij om twee proefopstellingen met spatschermen te testen.Bij de evaluatie van de testopstellingen worden enerzijds technische vereisten getoetst: stevigheid en duurzaamheid, trillingen, gevaar bij breuk of ongeval, transparantie en reinigbaarheid. Anderzijds moeten de schermen perfect scoren op vlak van verkeersveiligheid: een goed zicht behouden op de rechterspiegels, eerste deur en binnenspiegels, alsook reflecties maximaal vermijden.Indien de testen positief uitdraaien, start De Lijn een onderhandelingsprocedure bij haar drie constructeurs om de nodige spatschermen aan te kopen. Het gaat om schermen voor 920 bussen van VDL, 920 van Van Hool en 160 van Iveco. De vereisten voor de spatschermen zullen ook worden opgenomen in de bestekken voor de aankoop van nieuwe bussen en geïnstalleerd worden op de bussen die momenteel bij Van Hool en VDL worden gebouwd.