Het waren ook heftige tijden voor De Branding de afgelopen maanden. "200 bewoners moesten tijdens de lockdown, van 15 maart tot begin juni, hier blijven", zegt directeur Bert Tanghe. "We waren vanaf het begin van de crisis getroffen door het virus. Negen bewoners en vijf ...

Het waren ook heftige tijden voor De Branding de afgelopen maanden. "200 bewoners moesten tijdens de lockdown, van 15 maart tot begin juni, hier blijven", zegt directeur Bert Tanghe. "We waren vanaf het begin van de crisis getroffen door het virus. Negen bewoners en vijf personeelsleden testten positief. Drie bewoners werden gehospitaliseerd waarvan één dagenlang in coma lag. Gelukkig is alles goed gekomen.""Tijdens de lockdown hield de firma Agristo, producent van diepvriesfrieten, een wedstrijd waarbij je een mobiele frietkar aan huis kon winnen", vertelt Bert. "De opdracht luidde om een inzending te maken, waarbij je hen moest overtuigen om met de frietkar langs komen.""We maakten een leuk filmpje waarin we hen verzekerden dat onze cliënten (én medewerkers) blij zouden zijn met frietjes van de frietkar, en kregen daarna het fantastische nieuws dat we één van de winnaars waren."Het was zeker een lastige periode voor de bewoners. "De jongsten hadden het er moeilijk mee. Ze konden niet naar huis en hun ouders mochten niet komen. We moesten het doen met online alternatieven zoals videochat en raambezoek. We misten allemaal de spontane leefwijze. Nu zit het terug goed. Deze eerste grote happening van De Branding deed allen deugd." Het gebeuren werd afgesloten met de Jerusalema Challenge. Bewoners en medewerkers deden enthousiast mee. (CHH)