Op 30 juni 1960 werd Congo onafhankelijk van België. Een Congolees-Belgisch gezelschap onder leiding van Michel Kiyombo organiseerde daarom een symbolische dansperformance ter hoogte van het ruiterstandbeeld van Leopold II aan de Drie Gapers op de Oostendse zeedijk. Eigenlijk zou de performance gebracht worden tijdens Theater aan Zee, maar dat evenement werd omwille van corona afgelast.
...

Op 30 juni 1960 werd Congo onafhankelijk van België. Een Congolees-Belgisch gezelschap onder leiding van Michel Kiyombo organiseerde daarom een symbolische dansperformance ter hoogte van het ruiterstandbeeld van Leopold II aan de Drie Gapers op de Oostendse zeedijk. Eigenlijk zou de performance gebracht worden tijdens Theater aan Zee, maar dat evenement werd omwille van corona afgelast. Michel Kiyombo is een danser-choreograaf, die geboren werd in Congo op het einde van het regime van president Mobutu. Hij bedacht het concept en nam ook de regie voor zijn rekening. De Congolese choreograaf gaat met zijn performance terug in de tijd en verdiept zich in de verhalen over het Congolees verleden. "Mijn hoofdbedoeling is om de verhalen vanuit een totaal andere invalshoek te vertellen, maar ook om via moderne dans verder te helpen aan de verspreiding van meer kennis rond de kolonisatie en de grote gevolgen voor de Congolese bevolking", vertelt Kiyombo. Op deze symbolische reis door de tijd wordt Michel vergezeld door danser, choreograaf en rapper Djino Alolo, danser Tister Ikomo en performer Deogracias Kihalu. Zij brengen mee het verhaal, het zijn allemaal Congolezen die ondertussen hun thuis vonden in België. Het initiatief werd ondersteund door de Stad Oostende en Oostende Mondiaal. "Het initiatief paste binnen het plan van onze stad om actief aan de slag te gaan met het koloniaal verleden. We willen de problematiek recht in de ogen kijken en daarbij zowel Oostendenaars als mensen met Congolese roots betrekken. Zoals we eerder al aankondigden, willen we een tegenbeeld plaatsen om de wandaden van het kolonialisme zichtbaar te maken. Het nieuwe beeld moet een statement maken. Samen met de Congolese en de Oostendse gemeenschap zal bekeken worden waar het beeld komt en hoe het er zal uitzien. Daarnaast gaan we ook het bord met duiding bij het beeld aanpassen. En willen we ook volop inzetten op een doorgedreven dialoog met de Congolese en Afrikaanse gemeenschap in onze stad", aldus schepen Silke Beirens (Groen). Tijdens de performance werd geen publiek toegelaten omwille van de huidige coronamaatregelen. De omgeving rond het ruiterstandbeeld werd afgezet en de lokale politie was aanwezig om een oogje in het zeil te houden. De voorstelling kon live gevolgd worden via de Facebookpagina van Stad Oostende. De video blijft beschikbaar voor wie niet live kon kijken.