Daar zijn de deelsteps weer in Kortrijk: “Met een verboden zone in het station”

Onderschrift tag with 7 point dummy text. Onderschrift tag with 7 point dummy text. Onderschrift tag with 7 point dummy text.
Onderschrift tag with 7 point dummy text. Onderschrift tag with 7 point dummy text. Onderschrift tag with 7 point dummy text.
Annelies Nollet
Annelies Nollet medewerker KW Kortrijk-Menen

Binnenkort zal wie dat wil zich weer kunnen verplaatsen met een elektrische deelstep in het centrum van de stad. Het proefproject met de steps van Circ bleek een groot succes, maar toch verdwenen de steps uit het straatbeeld. Er was immers nog geen overeenkomst op de lange termijn. Daar komt nu verandering in. “Tegen de zomer komen de steps terug, dit keer voor minstens een paar jaar.”

De deelsteps verschenen begin juni 2019 voor het eerst in het Kortrijkse straatbeeld, maar gingen eind oktober even in winterslaap. “Daar waren verschillende redenen voor”, aldus de schepen. “De steps worden in de wintermaanden sowieso minder gebruikt en het kost meer om ze te onderhouden. Bovendien ging het in eerste instantie om een project op de korte termijn. We wilden zien of er vraag was naar een dergelijk vervoersmiddel bij de Kortrijkzanen.”

“Dat wil niet zeggen dat het project geen succes was”, benadrukt schepen Weydts. In totaal werden over twee en een halve maand 6.900 ritjes gevoerd op de moderne tweewielers. Een rit duurde gemiddeld 9,35 minuten en was ongeveer 1,35 km lang. De populairste maand was augustus met een totaal van 3.200 geregistreerde ritten. Die cijfers zijn vergelijkbaar met andere centrumsteden waar de steps actief zijn zoals Mechelen en Aalst. De steps worden het meest gebruikt om korte trajecten af te leggen van en naar het station. Het systeem kreeg via de app ook een positieve beoordeling door de gebruikers. Tot op heden zijn er nog geen ongevallen vastgesteld waarbij gebruikers van de Circ-deelsteps betrokken waren. “We krijgen daarbovenop geregeld vragen van inwoners of de steps nog terugkomen. De toestellen zijn ook veiliger geworden doordat de batterijen onderaan bevestigd zijn, en niet meer vooraan in de stuurstang. Ze zijn nu stabieler.”

Eén aanbieder

En dus is de zoektocht naar een nieuwe aanbieder nu definitief gestart. Dat blijkt uit een verslag van het college van burgemeester en schepenen. Er zijn heel wat gegadigden, daarom heeft het stadsbestuur een paar spelregels opgesteld. Zo zal slechts één aanbieder actief mogen zijn op het grondgebied van Kortrijk. “Zo houden we het overzichtelijk en vermijden we dat inwoners en bezoekers over een step struikelen als ze de straat opstappen”, aldus de schepen. “We kunnen op die manier ook eenvoudiger controles uitvoeren en ingrijpen mocht er toch overlast ontstaan. Meerdere vergunningen leiden vaak tot een wedloop, kijk maar naar grote steden als Antwerpen en Brussel. Meerdere aanbieders betekent voor de gebruiker ook het installeren van verschillende apps, met andere voorwaarden per aanbieder en dus een minder gebruiksvriendelijk en overzichtelijk aanbod.”

Axel Weydts (foto AN)
Axel Weydts (foto AN)

De operationele zone van de steps wordt uitgebreid. Je zal ermee rond kunnen zoeven in het hele gebied binnen de R8, de ring rond Kortrijk. “Er komen ook veel meer steps, een 200-tal. Wie naar de deelgemeenten wil, kan dat doen. Maar daar moet je er wel rekening mee houden dat je je step moet achterlaten in een ‘dropzone’. Dat doen we om te voorkomen dat de toestellen achterblijven in woonwijken en daar dan weken blijven liggen. Er komt ook een verboden zone: in het station. Het is te gevaarlijk om daar te steppen. Je step zal dus gewoon uitvallen als je het daar probeert. En in het winkelwandelgebied zal je met de step niet sneller vooruit geraken dan de gemiddelde wandelaar en je kan hem er ook niet definitief achterlaten. Bij de evaluatie van de ‘plannen van aanpak’ als onderdeel van de vergunningsaanvragen zal de stad onder andere extra aandacht hebben voor een test met de in de vergunningsaanvraag opgenomen types deelstep en de manier van betalen. Dat mag niet enkel via kredietkaart. Ook de manier van herverdelen is belangrijk. Dat moet op een zo duurzaam mogelijke manier.”

Opladen

Over dat laatste punt ontstond in 2019 immers heel wat discussie toen bleek dat Circ de deelsteps ’s nachts ophaalde met een bestelwagen om ze vervolgens te vervoeren naar Brussel, ze daar op te laden en ze dan terug te brengen naar Kortrijk. Niet bepaald ecologisch.

“Dat zal nu niet meer kunnen”, benadrukt de schepen. “Ophalen zal ecologisch moeten met de bakfiets en de gekozen aanbieder zal een lokale partner in onze stad moeten zoeken die de steps kan opladen.”

De steps zouden tegen het begin van de zomer weer in het straatbeeld te zien moeten zijn.

Lees meer over:

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.