Coronacrisis kost Zeebrugge 15 containerschepen

Carla Debart: "De schepen die wél langskomen, zijn voller geladen." © Roel Jacobus
Roel Jacobus
Roel Jacobus journalist/muzikant

Door de coronacrisis in de wereldwijde industrie, verloor containerterminal CSP Zeebrugge sinds maart acht bezoeken van containerschepen. Voor mei en juni zijn nog zeven aanlopen geschrapt. “Maar de schepen die wel komen, zijn voller geladen waardoor het verlies in cargo nog meevalt.”

In Antwerpen zijn in de komende weken 74 intercontinentale containerschepen geschrapt omdat er door de wereldwijde productievertraging te weinig lading is. Ook Zeebrugge telde dit jaar al een aantal blank sailings, maar zo’n vaart loopt het niet in diepzee containerterminal CSP Zeebrugge.

“In maart werden vijf aankomsten geschrapt, in april twee en in mei tot nog toe één. We verwachten nog twee blank sailings in mei en vijf in juni”, zegt managing director Carla Debart. “We krijgen dit voorjaar dus minder schepen op bezoek, maar die zijn voller geladen. Daardoor valt het verlies van volume al bij al nog redelijk mee.”

Poort van Europa

Deze week is het precies een jaar geleden CSP Zeebrugge voor het eerst weer vaste containerdiensten uit het Verre Oosten mocht ontvangen. Enkele jaren daarvoor was Zeebrugge letterlijk van de kaart gevallen bij een herschikking van de wereldwijde trafieken door de grote scheepvaartallianties.

Vanaf 2017 investeerde de Chinese groep Cosco in de overname van de voormalige APM Terminal. Sindsdien bouwt ze Zeebrugge dag na dag verder uit bouw als poort van Europa.

Vorig jaar behandelde CSP Zeebrugge 500.000 TEU (containereenheden). “Voor het geheel van 2020 zijn we nog steeds optimistisch. Ik verwacht dat we ondanks alles dit jaar tot ongeveer 600.000 TEU zullen groeien”, besluit Debart.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier