Conny Wegsteen (55 jaar) uit Rumbeke verleent als verzorgende bij Familiehulp quarantainezorg. "Mentaal is het soms intensief, want ik verloor de voorbije dagen meerdere klanten aan het coronavirus. Na een tijdje durfde ik de overlijdensberichten in de krant zelfs niet meer lezen. Maar je moet slikken en doorgaan, zeker voor je andere klanten die je nu erg hard nodig hebben. Ik gebruik voldoende beschermingsmiddelen, zoals professionele mondmaskers, wegwerphandschoenen en extra schorten. En zelf heb ik me al twee keer laten testen op het virus, gelukkig telkens met een negatief resultaat. Want als je dagelijks bij oudere en kwetsbare mensen over de vloer komt, is het eens z...

Conny Wegsteen (55 jaar) uit Rumbeke verleent als verzorgende bij Familiehulp quarantainezorg. "Mentaal is het soms intensief, want ik verloor de voorbije dagen meerdere klanten aan het coronavirus. Na een tijdje durfde ik de overlijdensberichten in de krant zelfs niet meer lezen. Maar je moet slikken en doorgaan, zeker voor je andere klanten die je nu erg hard nodig hebben. Ik gebruik voldoende beschermingsmiddelen, zoals professionele mondmaskers, wegwerphandschoenen en extra schorten. En zelf heb ik me al twee keer laten testen op het virus, gelukkig telkens met een negatief resultaat. Want als je dagelijks bij oudere en kwetsbare mensen over de vloer komt, is het eens zo belangrijk dat je zelf geen drager bent van het virus."Naast de quarantainezorg bij besmette klanten, verleent Conny ook nog reguliere gezinszorg. Het zijn voor haar dus zware dagen. "Ik heb onder andere een klant die blind is en aan de nierdialyse ligt, terwijl iemand anders immobiel en zwaar hulpbehoevend is, terwijl zijn vrouw recent is opgenomen in een woonzorgcentrum. Ook die mensen kan ik nu echt niet in de steek laten. In ruil krijg je zoveel dankbaarheid van hen. Dat geeft je alleen al de energie om door te gaan."Tegelijk ervaart Conny ook veel steun van haar zorgpartner en haar regiodirecteur. "Zo kreeg ik meteen een mail van mijn regiodirecteur om te vragen hoe mijn test was verlopen. En mijn zorgpartner mag ik elk uur van de dag contacteren als ik vragen of hulp nodig heb. Ik voel me bij Familiehulp echt gewaardeerd en ook dat doet in deze tijden uiteraard extra deugd."Dat het zware tijden zijn, beseffen ze bij Familiehulp maar al te goed. "De hulpaanvragen zijn momenteel nog op hetzelfde niveau, maar uiteraard zijn we voorbereid op plotse stijgingen", aldus Nancy Craeynest, regiodirecteur bij Familiehulp Roeselare. "Zeker wanneer meer mensen uit het ziekenhuis worden ontslagen, verwachten we een sterke toename. De rol van de thuiszorg zal dan eens zo belangrijk worden. Daarom heeft Familiehulp tijdens deze coronacrisis de campagne 'We zijn er OOK NU voor jou' ontwikkeld. We willen als thuiszorgorganisatie onze klanten nu niet in de steek laten. Op dit moment moeten we meer dan ooit solidair zijn met ouderen en zwakkeren."Familiehulp blijft dus gezinszorg verlenen. "We passen alle noodzakelijke preventiemaatregelen toe, want de gezondheid van onze klanten én medewerkers vormt de hoogste prioriteit", gaat Nancy Craeynest verder. "Er zijn mondmaskers en handgel beschikbaar en we communiceren gericht naar onze medewerkers. Hun inzet en solidariteit zijn trouwens hartverwarmend. Het is immers voor niemand gemakkelijk."Wat als er klanten van Familiehulp toch tekenen van besmetting tonen of effectief besmet zijn met Covid-19? "In dat geval wordt meteen quarantainezorg opgestart", zegt Nancy Craeynest. "Dit is de meest noodzakelijke gezinszorg (persoonlijke lichaamszorg, koken en maaltijden bereiden, wassen,...). Ze wordt verleend door verzorgenden, die hiervoor specifiek beschermingsmateriaal krijgen, zoals professionele mondmaskers, wegwerphandschoenen en een extra schort. Met deze quarantainezorg willen we als thuiszorgorganisatie een meerwaarde bieden in deze crisistijden. Tegelijk kunnen we op die manier ook de druk op de ziekenhuizen en de thuisverpleging ontlasten."