Jeroen Vanacker herinnert er ons aan dat 2019 het jaar was waarin jongeren de wereld tot de orde riepen, het jaar waarin TIME magazine Greta Thunberg tot Person of the Year verkoos: "De uitdagingen op het vlak van de klimaatverandering, milieuvervuiling en het verlies van biodiversiteit zijn huizenhoog. Wetenschappelijke onderzoeksresultaten lijken de mensheid slechts gedeeltelijk te beroeren en daarom is er meer nodig om de gemoederen wat hoger te doen oplopen en actie uit te lokken. Ook een kunstinstelling kan daar op haar eigen manier een verantwoordelijkheid opnemen."
...

Jeroen Vanacker herinnert er ons aan dat 2019 het jaar was waarin jongeren de wereld tot de orde riepen, het jaar waarin TIME magazine Greta Thunberg tot Person of the Year verkoos: "De uitdagingen op het vlak van de klimaatverandering, milieuvervuiling en het verlies van biodiversiteit zijn huizenhoog. Wetenschappelijke onderzoeksresultaten lijken de mensheid slechts gedeeltelijk te beroeren en daarom is er meer nodig om de gemoederen wat hoger te doen oplopen en actie uit te lokken. Ook een kunstinstelling kan daar op haar eigen manier een verantwoordelijkheid opnemen.""We zetten het seizoen 20-21 dan ook in het teken van de biodiversiteit. Hiermee ondersteunen we een belangrijk momentum: in oktober 2020 worden de nieuwe ambities richting 2030 bepaald op de Biodiversity Conference van de Verenigde Naties in het Chinese Kunming. Alles draait daarbij om bescherming. Het speerpunt in de ambities van de VN voor het nieuwe decennium is de protectie van 30% van het aarde- en oceaanoppervlak.""Kunstenaars zijn al eeuwenlang gefascineerd door de vele vormen, kleuren en geluiden in de natuur. Deze bewondering gaf aanleiding tot talloze muzikale of beeldende kunstwerken die de schitterende explosie van het leven in al zijn varianten vatten. We laven ons in het komende seizoen aan deze overvloedige bron. Er zijn Topstukweken rond Haydns Die Schöpfung, Mahlers Symfonie nr.3 of Debussy's La mer.""En met de reeks Birdsong bundelen we composities van vroeger tot vandaag, van Janequins Le chant des oyseaulx uit de renaissance, over barokke aria's en romantische symfonieën: stuk voor stuk werken waar de vogelzang de melodieën dicteert. Of wat te denken van het festival Beat it!? Percussie in vele gedaantes met een enorme variatie aan gehanteerde materialen: water, hout, glas, huid, textiel, metaal ... een goedgevulde speeltuin van klankkleuren voor componisten en muzikanten wier leuze is: daar zit muziek in", aldus Jeroen Vanacker.De Brugse dichter Frederik Lucien De Laere en componiste Gabriela Smith nemen allebei uitgestorven diersoorten als vertrekpunt voor hun werk. Arne Deforce maakt een statement over de plastic soup. De ecologische componist par excellence John Luther Adams staat in zijn Become Ocean stil bij de stijgende zeespiegel terwijl filmmaker Thierry De Mey een choreografie van Anne Teresa De Keersmaeker in beeld bracht in het uitgedroogde Aralmeer. En klankkunstenaar Stijn Demeulenaere onderzoekt dan weer hoe het geluid zich voortplant in de veranderende Noordzee."Bij zoveel tegenstellingen tussen mens en natuur toont seizoensdenker Hans Van Dyck ons de weg. De bioloog laat in enkele lezingen zijn licht schijnen over het veelvormige leven en houdt een pleidooi voor een holistische visie op mens en natuur", vervolgt de arstitiek directeur.Alomtegenwoordig in het komende jaar is seizoenscomponist Wim Henderickx. Hij wordt geïnspireerd door de natuur als een spirituele kracht en laat heel wat staaltjes van zijn kunnen zien, van de nieuwe productie Songs of Nature tot een nieuw celloconcerto en een groot stadsproject.De stad wordt steeds meer het 'speelterrein' van het Concertgebouw, door de samenwerking met vele Brugse partners. "Denk aan een nieuwe Jazz Brugge met KAAP of de alliantie Dans in Brugge. Vanaf dit seizoen wint die intense samenwerking tussen Cultuurcentrum Brugge, KAAP en het Concertgebouw nog heel wat aan zichtbaarheid, met als jaarlijkse hoogtepunt het vernieuwde December Dance boordevol nieuwe danscreaties", zegt Jeroen Vanacker.Een ander bolwerk van creatie is het festival All Arias. Muziektheater voor de 21e eeuw, in samenwerking met collega's uit Vlaanderen én een stevige Brugse poot. Centrale artiest Bushra El-Turk inspireert om projecten te presenteren waarin de stemlozen een stem krijgen. Zelf staat ze in voor een nieuwe opera en voor de zevende en laatste compositie voor de Angel Series.