Computerproblemen teisteren Brugse rechtbank: “Duurzame oplossing nodig”

De problemen betreffen onder meer de centrale printers. © Getty Images
Redactie KW

Zo’n 500 personeelsleden van de rechtbank van Brugge kampen al sinds 23 augustus met computerproblemen. De lokale server weigert er namelijk op geregelde tijdstippen dienst. “We hebben het tijdelijk opgelost, maar er is nog een duurzame oplossing nodig.”

Problemen met de tekstverwerker ‘Word’ of problemen met de centrale printers: voor de personeelsleden van de Brugse rechtbank is het al enkele weken behoorlijk behelpen. Door problemen met de lokale server kunnen zij hun werk namelijk niet langer optimaal uitvoeren. “En dat zorgt voor begrijpelijke frustraties natuurlijk“, zegt Edward Landtsheere, woordvoerder van de FOD Justitie.

De problemen met de server dateren al van 23 augustus. Die doken aanvankelijk op wekelijke basis op, maar sinds september lag de server om de 2 à 3 dagen plat. Een groot probleem voor het Brugse gerechtsgebouw. “Het gaat om een grote site waar heel wat rechtbanken in ondergebracht zijn. Daar werken dus ook een groot aantal mensen en die moeten nu allemaal roeien met de beperkte riemen die ze hebben.”

En dat zorgde voor opvallende taferelen binnen de rechtbank. Want omdat door de problemen niet meer op een centrale printer geprint kon worden, werden letterlijke oude printers van uit de kelders naar boven gehaald. “Bij de voorleiding van verdachten bij de onderzoeksrechter werden de verklaringen met een lokale, oude printer afgedrukt. Ook vonnissen werden zo afgedrukt”, aldus de woordvoerder.

Al benadrukt hij wel dat de werking van de rechtbank op zich nooit in het gedrang kwam. Het ging vooral om het werkcomfort van de personeelsleden. En ook juridisch gezien kwam er niets in het gedrang. “Een concreet voorbeeld: rechters die een vonnis opstellen halen vaak een model uit onze centrale applicatie. Maar als ze dat vonnis op hun lokale server wilden opslaan, ging het dus mis”, aldus Landtsheere.

Aanvankelijk werd met de externe leverancier IBM naar een oplossing gezocht. Maar een afdoende ingreep kwam er vooralsnog niet. Daarom ging de FOD Justitie zelf op zoek naar een oplossing. “We hebben nu een server uit een ander gebouw gehaald. Van de Brugse server werd dinsdagnacht een back-up gemaakt en die hebben we woensdag op die andere server geïnstalleerd. Die noodserver werd uiteindelijk woensdagmiddag succesvol opgestart.” Ondertussen zoekt de FOD Justitie wel samen met IBM naar een duurzame en definitieve oplossing.

(AFr)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier