Christoph Godin uit Izegem leert je leven als de superrijken voor een appel en een ei

Christoph Godin is de stichter van www.travelunlimited.be. © La Vie en C!
Christophe Lefebvre
Christophe Lefebvre Medewerker KW

Even snel een hamburger eten in Mallorca of enkele uurtjes zonnen op Ibiza? Het lijkt recht uit het leven van de superrijken gegrepen, maar dankzij Christoph Godin (26) en zijn TravelUnlimited website hoef je je koffers nooit meer uit te pakken.

Wie Christoph, nu woonachtig in Gent maar met een verankering in het West-Vlaamse Izegem, voor het eerst ontmoet kan zich moeilijk voorstellen dat je praat met iemand die meer dan 100.000 vluchten per dag analyseert en vergelijkt. “Noem het een uit de hand gelopen hobby” grapt hij. “In 2011 wilde ik graag reizen maar ik was nagenoeg platzak. Ik begon de websites van verschillende vliegmaatschappijen te overlopen en kon merken dat er soms fouten in het systeem slopen. Ik boekte een vlucht van Brussel naar New York voor slechts 78 euro heen en terug. Het was de start van niet alleen een schitterende vakantie maar ook een nieuw avontuur”.

Dat avontuur kreeg vorm in zijn website www.travelunlimited.be . “Websites van vliegmaatschappijen of touroperators staan vol met dumpprijzen of programmeerfouten. Ik had helaas geen tijd genoeg om dagdagelijks alle sites zelf te overlopen en dus ging ik samen met mijn broer aan het programmeren. We schreven een computerprogramma dat dagelijks meer dan 100.000 tarieven overloopt en controleert, van maatschappijen wereldwijd. Je houdt het bijna niet voor mogelijk wat we al allemaal op de kop hebben kunnen tikken. Natuurlijk kregen we steeds meer vragen vanuit onze omgeving of ook zij niet eens voor een habbekrats op reis konden. Ze merkten ook dat we, als studenten, al heel wat van de wereld hadden gezien en zo groeide het verder uit. We koppelden ons programma aan een website en in 2015 lanceerden we ons op het wereldwijde web”.

Dat goedkoop reizen in de lift zit, werd al snel duidelijk toen het aantal bezoekers van hun website de lucht inschoot. “Wat begon als vrienden, familie of verre kennissen die ons om hulp vroegen bij het zoeken naar een sterke deal, groeide uit tot een bestand van meer dan 30.000 fans” glundert Christoph. “Ze houden van de combinatie van super goedkope tarieven en de flinke toets avontuur die eraan vast hangt. Wie voor een appel en een ei de wereld wil verkennen, moet zich natuurlijk wel schikken naar wat er aangeboden wordt. De ene dag kun je voor de prijs van fastfood naar het zuiden, de volgende trek je voor de prijs van een belegd broodje naar het noorden”.

Over hoe het programma precies in zijn werk gaat en wat het geheim achter het algoritme is, blijft Christoph vaag. “Mijn broer is een IT-expert en ik ben een fervent reiziger. Laat ons zeggen dat ons algoritme een combinatie van beide werelden is” knipoogt hij. “We focussen voornamelijk op 2 categorieën: Foute tarieven en Flash Sales. Bij foute tarieven gaat het louter om menselijke fouten. Het volstaat dat een medewerker een komma verkeerd plaatst of de brandstoftoeslag vergeet aan te rekenen en je krijgt een tarief dat beneden alle peil is. 78? heen en terug, van Brussel naar New-York! Voor die prijs kon ik niet eens stevig gaan tafelen met mijn familie.

Flash sales zijn dan weer de technieken die maatschappijen gebruiken om onderbezette vluchten of nieuwe en onbekende vluchten te vullen. Een vliegtuig dat met slechts enkele passagiers de lucht ingaat is enorm verlieslatend. Dan kiezen de maatschappijen ervoor om het zaakje gewoon te vullen om toch enigszins uit de kosten te raken. In beide gevallen moet je er net op tijd bij zijn of je ziet de promotie aan je neus voorbij gaan. Dat is waar onze website dan in tussenkomt”.

Enkele kwatongen beweerden al snel dat dergelijke prijzen alleen maar voor vluchten rond de kerktoren en op onmogelijke momenten van toepassing waren, kritiek die Christoph meteen pareert. “Dumpprijzen heb je voor zowel korte of lange afstandsroutes en je hebt er zelfs tijdens de schoolvakanties. Er is dus altijd een mogelijkheid om tegen een laag tarief ergens heen te gaan, al weet je natuurlijk nooit maanden op voorhand waarheen. Je moet dan ook bereid zijn je aan te passen naar de beschikbaarheid.”

Goedkoop reizen en de wereld verkennen, het is voer voor heel wat sappige en uitzonderlijke verhalen. Christoph vormt hier geen uitzondering op en tovert meteen 2 van zijn meest bijzondere trips uit zijn hoed. “Vorige zomer zag ik plots een deal voorbij flitsen, waar we voor 5 euro naar Mallorca konden vliegen. Enig detail: we vertrokken ‘s morgens en keerden ‘s avonds reeds terug. Onmogelijk om dat echt een vakantie te noemen maar wel geniaal om even heerlijk uit te gaan eten. Voor 5 euro konden we geen busticket kopen, maar ‘s middags aten we wel een heerlijke hamburger onder de zuiderse zon. Dergelijke acties zijn ook uitermate geschikt om met een origineel cadeau uit te pakken. Toen mijn vriendin me 2 jaar geleden vroeg om eens iets anders te doen voor haar verjaardag, vlogen we prompt naar Ibiza om er een 5-tal uurtjes te gaan zonnen. Als kers op de taart ligt het strand van Ibiza op wandelafstand van de luchthaven, het was dan ook een unieke ervaring”.

Zelf ook geprikkeld om eropuit te trekken? www.travelunlimited.be

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier