Chocolatier lanceert Qraline: “Praline met een QR-code”

Jozefien Dhondt en Katleen Vereecke stellen de ‘Qralines’ voor. © Maxime Petit
Redactie KW

Moderne technologie en ambachtelijk vakmanschap samenbrengen in een stukje chocolade. Dat is wat Chocolaterie Vereecke uit Menen doet met de Qraline, de allereerste praline met een QR-code. Het resultaat is een combinatie van chocolade met een persoonlijke boodschap, die zorgt voor ontroering en een lach.

Chocolaterie Vereecke in de Rijselstraat bestaat 125 jaar en staat voor artisanale, hoogwaardige chocoladeproducten. Katleen Vereecke (55) en Frank Dhondt (59) maken inmiddels al 30 jaar pralines. Met dochter Jozefien (25) is de vijfde generatie aan de slag in de familiezaak. Zij kwam met het lumineuze idee op de proppen om een QR-code op de pralines te plaatsen, een concept dat met het hele gezin verder uitgewerkt werd.

“Gepersonaliseerde pralines met een naam, logo of foto zijn al langer ingeburgerd. Maar een praline die je kan scannen om zo een persoonlijke boodschap te ontdekken, dat is een primeur”, weet Jozefien. “Mijn vriend Jake, die software-ingenieur is, ontwikkelde voor dit concept een softwarepakket op maat. We maken gebruik van een beveiligd platform: enkel wie de praline scant, kan de filmpjes of foto’s bekijken.”

Emoties

De digitale boodschap kan een bedanking zijn, een huwelijksaanzoek, een gelukwens of een geboorte, een website of een event… “Klanten kunnen ons hun foto, filmpje en/of tekst bezorgen via hello@qraline.be. We maken een QR-code en plaatsen die op de pralines. Die zijn verkrijgbaar vanaf 30 stuks. Vanaf het voorjaar 2022 kan je zelf je eigen Qraline creëren op de webshop www.qraline.be”, zegt Jozefien.

“Wanneer de ontvanger de QR-code scant, komt de praline plots tot leven, creëert ze een glimlach en wekt ze emoties op. Je kan de Qraline zoveel scannen als je maar wil, tot je ze opeet. Dan worden de zintuigen nog eens extra geprikkeld door de heerlijke ambachtelijke chocolade.”

“Initieel was het de bedoeling om onze klanten hiermee een plezier te doen en hen een leuk extraatje te bieden. We hadden niet gedacht dat onze praline onmiddellijk zou aanslaan. Intussen tonen ook bedrijfsleiders zich enthousiast over de Qraline als relatiegeschenk.” (Carlos Berghman)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier