Voor chocoladefabriek Libeert, die ondertussen al lang in Komen is gevestigd, kwam de 'lockdown light' gelukkig pas op 16 maart, toen al een groot deel van de paaschocolade in de winkels lag. "Onze paaschocolade is vaak al vanaf half februari in de winkels beschikbaar en een groot deel van onze productie stond dan ook al klaar voordat er coronamaatregelen werden getroffen", licht marketingverantwoordelijke Lily Libeert toe. "De laatste weken voor Pasen is wel een toptijd voor de verkoop van onze chocoladefiguren. Onze productie staat dan steeds paraat om tot aan Pasen aan extra vraag te kunnen voldoen."
...

Voor chocoladefabriek Libeert, die ondertussen al lang in Komen is gevestigd, kwam de 'lockdown light' gelukkig pas op 16 maart, toen al een groot deel van de paaschocolade in de winkels lag. "Onze paaschocolade is vaak al vanaf half februari in de winkels beschikbaar en een groot deel van onze productie stond dan ook al klaar voordat er coronamaatregelen werden getroffen", licht marketingverantwoordelijke Lily Libeert toe. "De laatste weken voor Pasen is wel een toptijd voor de verkoop van onze chocoladefiguren. Onze productie staat dan steeds paraat om tot aan Pasen aan extra vraag te kunnen voldoen." Was er dan niets anders dit jaar tijdens deze uitzonderlijke periode? "Het was inderdaad anders dan vorige jaren, maar dankzij onze productiemedewerkers die in onze ogen ook helden zijn hebben we er toch nog voor kunnen zorgen dat er voldoende paaschocolade in de winkels was. Om de veiligheid van onze mensen bij de productie te garanderen, zijn er naast de strenge hygiënemaatregelen die altijd van toepassing zijn in onze fabriek nog bijkomende maatregelen genomen. Zo heeft iedere aanwezige in de fabriek een extra mondmasker en worden de regels van minstens 1,5 meter afstand tussen de werknemers gerespecteerd." Gelukkig moest er ook op het vlak van het personeelsbestand niet veel gepuzzeld worden, vertelt Lily. "Zoals gezegd stond het grootste deel van onze productie al klaar. De nog aanwezige werknemers om de chocolade te maken, te verpakken en logistiek alles in orde te brengen, doen dit volgens de vermelde maatregelen. Verder werken we met een permanentiesysteem op kantoor en al onze personeelsleden die thuis kunnen werken doen dit ook. We hebben hiervoor de nodige hulpmiddelen voorzien. In deze speciale periode zijn we ook flexibel wat werkuren betreft. Veel van onze medewerkers hebben een gezin en het is niet altijd eenvoudig om dit te combineren. We streven, zeker in deze periode, naar een goede work-life balance voor onze medewerkers. Op dit moment zijn er gelukkig geen werknemers die ziek zijn.We ondervinden ook geen problemen met de toevoer van onze 100% duurzame grondstoffen, want alles wordt geruime tijd op voorhand ingekocht. Het is natuurlijk wel afwachten wat de markt zal doen en hoe het virus zich verder zal verspreiden in de rest van de wereld." De paasperiode is ongetwijfeld een van de drukste momenten. Ook voor Lily en haar collega's is de coronacrisis nieuw. "Daarom zetten we nu in op de kracht van de glimlach. Wat er nu gebeurt, hebben we nog nooit meegemaakt. Ons leven staat plots wat stil, we zitten thuis, kinderen kunnen niet naar school en ook familie en vrienden kunnen we niet bezoeken. Het wordt ons moeilijk gemaakt om dit jaar gezellig met familie of vrienden Pasen te vieren. Daarom zijn we met de campagne #EasterSmiles gestart, waarbij we een glimlach op ieders gezicht willen toveren. Op onze website voorzien we leuke activiteiten voor kinderen, zoals kleurplaten, verstoptips en receptjes, en geven we ook ideetjes om dit jaar vanop afstand samen Pasen te vieren. We willen een positieve vibe creëren door te genieten van die kleine dingen. Daarom stuurden we deze week de paashaas al op pad om 30.000 chocoladefiguren te schenken aan kinderen die Pasen niet thuis zullen kunnen vieren." (DS) Voor #EasterSmiles surf je naar: www.libeert.com.