De afgelopen weken stond Ieper in het teken van Halloween. "Halloweendecoratie, een halloweentocht, Hauted House Hotel 31, versierde etalages... Iedereen zette zijn beste beentje voor", zegt Jitske Leroy van vzw Centrummanagement Ieper. "Ook heel wat handelaars verleenden hun medewerking en zorgden voor een etalage in aangepast thema. Tussen 12 en 30 oktober kon iedereen zijn favoriete vitrine in de prijzen liken op de facebookpagina ...

De afgelopen weken stond Ieper in het teken van Halloween. "Halloweendecoratie, een halloweentocht, Hauted House Hotel 31, versierde etalages... Iedereen zette zijn beste beentje voor", zegt Jitske Leroy van vzw Centrummanagement Ieper. "Ook heel wat handelaars verleenden hun medewerking en zorgden voor een etalage in aangepast thema. Tussen 12 en 30 oktober kon iedereen zijn favoriete vitrine in de prijzen liken op de facebookpagina 'Shop in Ieper'."De mensen konden stemmen op 13 etalages. "Maar er waren veel meer etalages versierd die niet meededen aan de wedstrijd", vervolgt Jitske. "We hebben toch wel de indruk dat het leefde onder de handelaars. Enerzijds konden de mensen op Facebook kiezen voor de mooist versierde etalage, anderzijds was er ook een objectieve, bestaande uit de mensen van Kostumation, die bij alle deelnemende zaken is langsgegaan.""Chez Marie, gelegen op de Neermarkt, wint de prijs voor de mooist versierde etalage. Ze haalde 373 likes op Facebook en een score van 9,5 op 10 van de jury. Milk'n Sugar, gelegen op het Vandenpeereboomplein, sleept voor het derde jaar op rij de prijs voor de horeca in de wacht. Hun foto sprokkelde 268 likes en kreeg een score van 9 op 10 van de jury." "We maken van Halloween altijd iets speciaals bij Milk'n Sugar", zegt zaakvoerder Bart Verscheure. "En ieder jaar gaan we een stapje verder. Het eerste jaar was het nog gewoon een skelet, het tweede jaar zat het skelet al op een stoel en dit jaar bouwden we zelf een doodskist voor het skelet. Bovendien konden we er een verhaal rond breien van Oma Koek die iedereen in het verleden buiten pestte tot dat wij er kwamen. Ook het feit dat we ons schminkten, viel in de smaak bij de jury. We zijn nu al aan het nadenken over Halloween volgend jaar."Vzw Centrummanagement kijkt in ieder geval tevreden terug op de Halloweenperiode. "Er was beleving in de stad en dat is het belangrijkste", zegt voorzitter Jurgen Crombez. "Ook het Haunted House Hotel 31 was een megasucces. We hadden 5.397 bezoekers. Soms stonden er wachtrijen tot halfweg de Stationsstraat. Op Halloween zelf was het gezellig druk in de stad, met als apotheose de druk bijgewoonde Halloweentocht." (TOGH)