Centrumstrateeg Alex Leupe maakt balans op halverwege de solden in Roeselare

Ook tijdens deze tweede koopjesweek bleef het kalm in het centrum en waren er nergens wachtrijen aan de winkelsSolden - Roeselare©STEFAAN BEEL Stefaan Beel
Ook tijdens deze tweede koopjesweek bleef het kalm in het centrum en waren er nergens wachtrijen aan de winkelsSolden - Roeselare©STEFAAN BEEL Stefaan Beel
Peter Soete

De solden zijn halfweg, ook in Roeselare. Hoe lopen de winterkoopjes in onze stad? Is het hier ook zo slecht zoals nationale media berichten over de solden in de grote steden van het land? We vroegen het aan een strateeg Centrummanagement en enkele handelaars in Roeselare. En wat blijkt? Roeselare is heus niet de slechtste leerling van de klas.

Marketing manager Alex Leupe is al sinds jaar en dag de strateeg van het Centrummanagement van Shopping & Centrum Roeselare, de vzw die als doel heeft om Roeselare als ‘winkelstad’ te promoten.

Geen fun shopping

“Roeselare is een kleine centrumstad en mag je niet vergelijken met grotere steden als Brussel, Antwerpen of Gent”, steekt Alex van wal. “Daar zijn er ook veel wandelaars zonder koopintentie in de winkelstraten. Dat zijn mensen die het beu zijn om in hun kot te blijven en doodgelukkig zijn om gewoon eens in de winkelstraten te wandelen. In Roeselare zien we dat eigenlijk niet of toch niet veel. Wie naar de winkelstraten komt, doet dat om te kopen.”

“Roeselare doet het zeker niet slechter dan andere steden”

“Zijn de solden goed in Roeselare? Ja, die zijn zeker even goed als in andere steden als we rekening houden met de speciale omstandigheden. De solden kunnen de verloren omzet door de lockdowns niet goed maken en hebben ook niet dezelfde kracht als normale koopjes. Er is geen fun shopping mogelijk, er mogen maar een beperkt aantal mensen in de winkel en dit liefst zo kort mogelijk. We horen wel van de grote winkelketens dat zij het over het algemeen goed doen, beter zelfs dan in andere steden. Roeselare behoort op dat gebied tot één van de beste van de klas en heeft een trouw publiek.”

Reddingsboei

“Over het algemeen zijn er toch 35 tot 40 procent minder shoppers en 40 procent van de mensen heeft toch extra aandacht voor hun gezondheid. Ze hebben schrik en beperken het shoppen tot het essentiële. Ook heeft 80 procent van de Belgen in 2020 online zaken gekocht en 56 procent deed dit zelfs meer dan één keer per maand. Het gaat natuurlijk meestal om aankopen waarbij een winkelbezoek helemaal niet noodzakelijk is.”

“De koopjes kunnen de verloren omzet door de lockdowns onmogelijk goed maken”

“Het online-kopen en bestellen was en is voor veel winkels ook een reddingsboei geweest. We noteren toch een daling van 36 tot 40 procent op de aankoop van niet-essentiële en luxegoederen. Mensen zijn voorzichtig want 40 procent van de mensen ontvangen minder loon en hebben een kleiner gezinsbudget. Bovendien vrezen ze dat de grootste klap van faillissementen, reorganisaties en afslankingen in de bedrijven nog moet komen.”

Snel schakelen

“Wat de toekomst zal brengen? Shoppingevenementen en beleving in een winkelgebied, maar ook in de winkels zelf worden meer dan ooit belangrijk en zijn dé sleutel om de mensen opnieuw massaal naar de fysieke winkels te krijgen. Want laat ons duidelijk zijn: het online shoppen heeft een grote vlucht genomen en dat zal nooit meer verdwijnen. De gemakken aan het bestellen vanuit je zetel en de thuislevering zijn te groot. De consument zal meer dan ooit een goede reden moeten hebben om uit zijn of haar luie zetel te komen om naar fysieke winkels te gaan. Roeselare en Shopping & Centrum zijn er klaar voor. Alle plannen liggen op tafel om heel snel te schakelen van zodra funshopping terug kan en mag en er opnieuw vele duizenden shoppers mogen begroet worden in de stad.”

Zeg et ne keer

Waar heb je een fout gezien of heb je zelf een suggestie? Laat het ons dan weten.