Centrumshuttle rijdt vanaf maandag 1 april 7 dagen op 7

Burgemeester Dirk De fauw met een van de chauffeurs bij een centrumshuttlebusje. © PDV
Redactie KW

Stad Brugge schrapt de weinig gebruikte ‘shoppingshuttle’ en laat in de plaats de meer populaire centrumshuttle nu 7 dagen op 7 rijden.

De centrumshuttle verbindt om de 20 minuten de randparking Lodewijk Coideaukaai met het station waarbij in de binnenstad onder meer de Katelijnestraat, de Markt en Biekorf worden bediend. Deze shuttle reed tot op heden enkel op weekdagen en was vooral gericht op woon-werkverkeer voor de Bruggelingen, al maakten ook toeristen er gebruik van. In het weekend reed dan een zogenaamde shoppingshuttle op het traject van de winkelstraten.

Stopplaats station ontbrak

Uit een evaluatie van de reizigersaantallen en een reizigersbevraging bleek echter dat de shoppingshuttle weinig werd gebruikt; slechts door zo’n 50 à 100 reizigers per dag. Reden voor het beperkte gebruik bleek vooral het ontbreken van een stopplaats aan het station. De haltes lagen mogelijk ook nogal dicht bij elkaar om het voor de shoppers de moeite te maken om daarvoor op een bus te stappen. Vanaf 1 april wijzigt dit systeem en wordt de shoppingshuttle afgeschaft. In de plaats daarvan krijgt de centrumshuttle uitbreiding.

“De reizigersaantallen,gemiddeld 300 reizigers per dag met pieken tot 700 in de eindejaarsperiode, bevestigen dat de dat Bruggeling de centrumshuttle wel kan smaken”, zegt burgemeester Dirk De fauw. “We zien ‘s morgens vroeg Brugse inwoners en werknemers de busjes gebruiken. Na 10 uur weten toeristen en shoppers de bus te vinden. En ‘s middags zien we ook cursisten opstappen. We beslisten daarom om de centrumshuttle, met een nieuwe bestickering, 7 dagen op 7 te laten rijden. Op basis van de feedback van de reizigers en de bestuurders pasten we het uurschema ook beperkt aan.”

De centrumshuttle blijft gratis en rijdt elke dag tussen 7.20 uur en 19 uur een traject tussen de randparking Lodewijk Coiseaukaai en het station. Onderweg zijn er dus heel wat strategisch ingelaste haltes voorzien, 14 in totaal. De shuttle heeft 16 zitplaatsen. De jaarkost voor de Stad voor deze dienstverlening, die door de firma Keolis wordt uitgevoerd, bedraagt zo’n 600.000 euro.

De Lijn gunstiger

Burgemeester Dirk De fauw blijft onderhandelen met De Lijn voor het inzetten van elektrische busjes in het stadscentrum. De bedoeling is om de grote dieselbussen enkel nog in de rand zouden rijden, met stopplaatsen aan het station, concertgebouw en bistro Tuf Tuf. Van daaruit zouden de reizigers naar de binnenstad willen, moeten overstappen op de kleine elektrische busjes. “De Lijn lijkt nu al wat gunstiger gestemd en reageerde behoorlijk positief op onze voorstellen“, liet burgemeester De fauw optekenen.

“We zijn er nog niet maar ik heb goede hoop. Volgende week heb ik nog een onderhoud met de nieuwe algemeen directeur van De Lijn. En ik vernam dat de Vlaamse Regering deze morgen besliste om meer geld uit te trekken voor De Lijn. Uiteraard zijn wij als Stad Brugge kandidaat om van die bijkomende middelen gebruik te maken.” (PDV)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier