Céline Laridon maakt stijlvolle ‘chemomutsjes’: “Ik wil lotgenoten blij maken”

Ik ben nu blij met dat korte haar en hoef niet elke week naar de kapper", lacht Céline Laridon. © Nick Proot
Wim Kerkhof
Wim Kerkhof Medewerker KW

Céline Laridon uit De Haan is de ontwerpster van Love Charlie, een stijlvolle collectie mutsen voor vrouwen met haaruitval. Als alternatief voor de klassieke ‘chemomutsjes’, waar ze zelf haar smaak niet in vond toen ze een jaar geleden kanker kreeg. “En met je haar eruit, is het gewoon een mooi modeaccessoire”, aldus Céline.

Céline Laridon is een beetje overdonderd door al de aandacht die ze plots krijgt met haar ‘Charlies’. “Ik wou eigenlijk nog wachten tot de hele collectie op punt stond om ermee naar buiten te komen. Maar dankzij Ine Beyen (de vrouw van wielrenner Serge Pauwels, red.) is de bal eerder aan het rollen gegaan: zij had mijn mutsjes gepost op Instagram”, aldus Céline. “Leuk trouwens dat je ze spontaan Charlies noemt in plaats van mutsjes”, glimlacht ze.

Haar verhaal begint in september vorig jaar: Céline voelde op zekere dag een knobbeltje en kreeg een week later de diagnose borstkanker. “De biopsie wees uit dat het kwaadaardig was”, vertelt ze. Al was de kanker gelukkig nog niet uitgezaaid. “Daar trok ik mij aan op: het zou wel goedkomen. Maar wie mij kent, weet dat mijn haar heilig was voor mij. Toen ik te horen kreeg dat ik chemo zou moeten ondergaan, was dus het eerste wat door mijn hoofd flitste: wat zou ik met dat kale hoofd aanvangen?

In haar zoektocht werd Céline overspoeld door de klassieke chemomutsjes. “Maar hoe kwalitatief die ook gemaakt zijn, ze pasten totaal niet bij mij en mijn stijl. Een sjaal heb ik ook geprobeerd, maar die bleef niet goed zitten en straalde meteen mijn ziekte uit. En een pruik, daar zag ik mezelf al helemaal niet in. Niet iedereen kan een pruik trouwens verdragen.”

Eigenheid behouden

Céline vond het belangrijk om haar eigenheid te kunnen behouden. “Want ondanks mijn ziekte, bleef ik gewoon Céline, toch? Waarom zou ik dus plots iets dragen wat ik anders niet graag zag? Ik vond het raar om daartegenin te gaan.”

Céline Laridon maakt stijlvolle 'chemomutsjes':
© Nick Proot

Zelf werkte ze bovendien al twaalf jaar als aankoopster voor de modeketen Bel&Bo. “Stofjes en kleuren uitzoeken. Dit ligt dus in het verlengde daarvan: gek hoe alles in je leven zo plots samen kan komen. Via Bel&Bo vond ik een Belgisch confectiebedrijf die mijn ideeën wou uitwerken. Een bedrijf waar bijna allemaal vrouwen werken”, aldus Céline.

Wie mij kent, weet dat mijn haar heilig voor me is

Ondertussen heeft ze vier verschillende modelletjes van haar Charlies klaar. “Ze kunnen matchen met de rest van je outfit, was heel belangrijk voor mij. Ik zag mijn mutsjes veeleer als een accessoire: zo kunnen ze ook gemakkelijk door vrouwen mét haar gedragen worden. Iedereen kan mijn Charlies dragen, het zijn geen mutsen waardoor iedereen direct weet dat je kanker hebt. Ik vergat zelf ook dat kale hoofd als ik iets droeg waar ik mij goed in voelde en de anderen zagen eerst dat leuke mutsje als ik ergens kwam”, aldus Céline. Want medelijden, daar had ze geen behoefte aan. “Het is eigenlijk ook geen triestige periode geweest. Mama was veel thuis, er was veel quality time.” Jeff mocht zelfs mama’s haar helpen knippen toen het eraf moest. “En geef toe: hoeveel kinderen mogen dat”, lacht ze. “Trouwens: ik ben nu eigenlijk wel blij met dat korte haar. Ik hoef niet meer elke week naar de kapper…”

Meteen duizend volgers

Céline wordt ondertussen overspoeld door positieve reacties. “Ik zit nog maar twee weken op Instagram en heb al meer dan duizend volgers. Het is duidelijk een thematiek die veel mensen raakt”, zegt ze. “Ik werd zelfs al gevraagd om mijn creaties te gaan voorstellen in het ziekenhuis. En ik ben ook van plan om kappers en schoonheidsspecialistes te contacteren met mijn collectie. Ik wil er lotgenoten blij mee maken.”

Céline Laridon maakt stijlvolle 'chemomutsjes':
© Nick Proot

Het verhaal van Céline doet overigens denken aan de Eén-reeks ‘Gevoel voor tumor’: daarin creëert Hanne, de vriendin van de zieke Tristan, ook een eigen mutsenlijn. “Mensen hebben mij daar nog al op gewezen, maar ik heb dat programma zelf eigenlijk niet gevolgd”, zegt Céline. “Maar zo zie je, het aanbod is echt niet groot. Dus maken mensen vaak zelf iets. Misschien is dat ook de reden waarom het nu zo enthousiast wordt opgepikt: Love Charlie is mijn handelsmerk, het komt uit mezelf. Zonder dat ik het zelf doorhad, zijn het dezelfde initialen als die van mijn naam.”

Céline heeft overigens naast Jeff ook nog een zoontje Charles. “Als ik een meisje had, zou het Charlie heten.”

Begin juni onderging ze haar laatste bestraling. Volgens Céline heeft het creëren ook bijgedragen aan haar genezing. “Ik had een bezigheid, een doel, en werd daar gelukkig van. Ik was niet zomaar de zieke Céline. Ik ben ook veel gaan wandelen in de natuur en mediteerde. Innerlijke rust creëren is belangrijk als je ziek bent. Je mag de angst dan niet de overhand laten nemen in je lichaam.”

De panter in haar logo staat overigens voor kracht en moed. “En de Love in Love Charlie? Als je ziek bent, kun je altijd wel wat extra liefde en warmte gebruiken”, stelt Céline.

De prijs van haar Charlies varieert tussen 45 en 85 euro. “In oktober komen er nog twee dikkere wintermodelletjes achter. Want het is echt verbazend koud om kaal te zijn: tijdens de chemo sliep ik zelfs met een muts aan”, glimlacht Céline.

Website: www.lovecharlie.be

Instagram: lovecharlieheadwear