CD&V Brugge protesteert tegen nieuw bussenplan van De Lijn

De actievoerders van CD&V Brugge binnenstad. (foto gf)
De actievoerders van CD&V Brugge binnenstad. (foto gf)
Stefan Vankerkhoven

CD&V Brugge binnenstad kant zich tegen het nieuw bussenplan van De Lijn, omdat het historish stadscentrum minder goed bediend wordt. Het Gentpoortkwartier en de Ezelstraat zouden niet meer bereikbaar worden per bus.

“Het is het ogenblik waarop Kerstwensen geformuleerd worden. De onze zijn gericht aan de Lijn. We willen dat de binnenstad in zijn geheel verder bediend wordt”, zegt Moniek Boydens, voorzitter van CD&V Brugge binnenstad. “Dat het noorden en het zuiden van de binnenstad geen recht meer zouden hebben op openbaar vervoer, kan gewoon niet zoals in het mobiliteitsplan van de Lijn staat. Volgens hun plan zou geen enkele bus meer rijden in het gedeelte Katelijnestraat-Gentpoortstraat en ook niet in het gedeelte binnenstad St Jorisstraat- Ezelstraat.”

“Veel mensen hebben geen ander verplaatsingsmiddel. Niet iedereen heeft een wagen of rijdt met de fiets. Het is anderzijds het enige middel om het autoverkeer in de binnenstad te beperken. Ook aan de scholen en de wzc’s dient gedacht en de vele werknemers die met de trein naar Brugge komen en het openbaar vervoer nemen naar hun werk.”

Co-voorzitter

Tijdens de Brugse gemeenteraad interpelleerde raadslid Hilde Decleer al over deze problematiek. Dat CD&V Brugge kritiek uit, is bizar. Want de regio’s hebben sinds kort meer autonomie en zijn dus verantwoordelijk voor de nieuw openbare vervoersplannen. Ze moeten er enkel over waken dat het kostenplaatje niet stijgt. Voor de Brugse regio is burgemeester Dirk De fauw (CD&V) co-voorzitter van de vervoersregio!

“Als de Lijn onze wens niet inwilligt, rekenen we op de burgemeester om naar een oplossing te zoeken”, stelt Moniek Boydens. “We hopen ook dat ooit elektrische kleinere bussen in de binnenstad rijden.”

De protesterende CD&V’ers namen voor de foto symbolisch plaats aan een bushalte die niet meer zal bediend worden. “Ook Unizo in naam van de vele handelaars steunt de vraag en bekommernis”, aldus Moniek Boydens. Het nieuw bussenplan zou over een jaar moeten ingaan, eind 2021 of begin 2022.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier