CD&V wil duidelijkheid van Stad Ieper over afsluiten van de spooroverwegen

© EF
Redactie KW

In Ieper bestaat de kans dat er van de 14 spooroverwegen er in totaal vier worden afgesloten. Van een daarvan is dat zelfs al gebeurd. De beslissing daarvoor ligt bij Infrabel, maar oppositiepartij CD&V vraagt duidelijkheid van het stadsbestuur. Dat bevestigt dat er op korte termijn geen verdere overwegen meer dicht gaan.

In Ieper is al een overweg dicht: die aan de Noorderring in de Casselstraat. “Die sluiting kent een impact op de gezinnen die in de Casselstraat wonen. Die mensen moeten nu hun wagen nemen om in het dorp te geraken”, zegt CD&V-gemeenteraadslid Stefaan Williams. “Nu vrezen we ook voor de overweg Hoge Akker ter hoogte aan het Boerenhof langs de Poperingseweg in Vlamertinge.”

Sabine Goudeseune (54), die in Vlamertinge woont, zegt dat die overweg nog heel veel wordt gebruikt. “Veel fietsers, die van Brielen of Ieper komen, steken de overweg over om naar hun werk te gaan”, aldus de vrouw. “Ook voor de inwoners zelf is de overweg belangrijk. Mensen kunnen zo een wandeling of fietstocht maken rond het dorp. Vooral in deze coronatijden werd dat vaak gedaan.”

Inzetten op fietsen

“Het is bizar dat Infrabel zou overwegen om dat af te sluiten, waardoor bewoners meer de wagen zouden nemen”, aldus Stefaan Williams. “We zetten toch in op meer fietsen en meer openbaar vervoer?” Het gemeenteraadslid is vooral ongerust omdat hij niets meer hoort van het stadsbestuur. “We vragen ons af welke stappen het stadsbestuur ondertussen heeft genomen?”, klinkt het. “Bij wie, wanneer en op welke manier zijn er nog contacten geweest met verantwoordelijken van Infrabel of andere instanties? Ook stellen de betrokken bewoners voor om, als de overwegen niet meer opengaan of worden afgesloten, de stad werk maakt van het ondertunnelen van enkele van deze afgesloten doorgangen. Men kan dit zelfs grotendeels kaderen in Ieper Fietsstad en het fietsnetwerk en de fietssnelwegen nog verder uitbreiden. In ieder geval wensen we dat de Ieperling weet waar hij aan toe is in verband met het afsluiten van al die overwegen.”

“Voor alle duidelijkheid: het advies van de stad wordt gevraagd, maar het is Infrabel die beslist”

Het is al enkele jaren dat Infrabel over het hele land kijkt waar ze overwegen kan schrappen. “En dat voor diverse redenen, onder andere veiligheid en onderhoudslast. Ook voor Ieper is een streefbeeldstudie opgesteld voor de veertien overwegen. Stad Ieper heeft negatief advies gegeven voor het sluiten van die overwegen. Maar voor alle duidelijkheid: het advies van de stad werd gevraagd, maar het is Infrabel die beslist. Zij hoeven ons advies niet te volgen. De overweg bij de Casselstraat – die enkel toegankelijk is voor fietsers en voetgangers – werd ondanks het negatieve advies uiteindelijk toch gesloten, naar aanleiding van een nodige onderhoudsbeurt. We doen nu het nodige om de alternatieve route te optimaliseren. Zo worden de fietsoversteken veiliger gemaakt en de kasseistrook heraangelegd in asfalt. We zitten met Infrabel aan tafel om te investeren in bijkomende verlichting.”

Ondertunneling

Afgelopen week nog zat de stad aan tafel met Infrabel en met AWV. “We kunnen bevestigen dat er op korte termijn geen verdere overwegen zullen sluiten. Ook wat betreft de overweg aan de Hoge Akkerweg: die blijft toegankelijk voor fietsers. We hebben erop gehamerd dat dit een heel belangrijke verbinding is voor woon-werkverkeer van en naar de industriezone, en dat de omweg te groot zou zijn. Infrabel heeft die redenering gevolgd. Ook zijn we volop bezig met het analyseren van ons fietsnetwerk en het wegwerken van knelpunten. Ondertunneling wordt daarin onderzocht, maar het is een ingrijpende en dure ingreep. We kijken tevens richting hogere overheden om samenwerkingen uit te werken en subsidies te verkrijgen.”

Maandag komt de burgemeester terug op het dossier in de gemeenteraad.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier