Campus Bellevue in Izegem krijgt primeur: escapegame om kinderen te leren omgaan met piekeren

© foto Frank Meurisse
Redactie KW

Op campus Bellevue Izegem van het gemeenschapsonderwijs proberen tal van leerlingen te ontsnappen uit het escapespel Sam de Robot. Het werd opgezet door Joetz vzw en leert kinderen bewust omgaan met piekeren.

Joetz vzw is de kinder- en jongerenbeweging van Bond Moyson. Eerder onderzoek van de organisatie bracht aan het licht dat 9 op de 10 kinderen wel eens piekert. “Meer dan de helft van die kinderen gaf ook aan niet te weten hoe om te gaan met dat piekeren”, zegt verantwoordelijke Kenny Mestdagh van Joetz.

Met de codes die ze kraken en puzzels die ze oplossen kunnen kinderen Sam de Robot helpen om minder te piekeren

“De stoorzender tussen je oren stil krijgen, is gemakkelijker gezegd dan gedaan. Daarom ontwikkelden we een escapespel dat kinderen en leerkrachten op school kunnen spelen. Met de codes die ze kraken en puzzels die ze oplossen kunnen ze Sam de Robot helpen om minder te piekeren. Doorheen het spel komen de kinderen eigenlijk te weten wat piekeren is, waarover kinderen vaak piekeren en hoe ze daar het best mee kunnen omgaan.

Heel wat denkwerk

Campus Bellevue Izegem kreeg maandag de primeur voor Vlaanderen. De gemeenschapsschool mocht als allereerste kennismaken met Sam de Robot. De andere dagen van deze week wordt het spel voorgesteld in de andere Vlaamse provincies. Daarna is het de bedoeling dat Vlaamse scholen het spel kunnen boeken.

Campus Bellevue in Izegem krijgt primeur: escapegame om kinderen te leren omgaan met piekeren
© foto Frank Meurisse

De leerlingen van campus Bellevue zijn dolenthousiast. “Er kruipt heel wat denkwerk in, maar het is wel heel plezant”, glimlacht Djustin Devriese (11) uit het zesde leerjaar, terwijl hij samen met zijn klasgenoten in een kubus ingericht als slaapkamer op zoek is naar codes. “Je leert ook goed samenwerken. Zelf ben ik niet zo’n piekeraar, maar we leren het hier wel herkennen en ook hoe we er mee kunnen omgaan.”

Na het spel werken de kinderen in de klas nog verder met de leerkracht rond het thema aan de hand van een lespakket. “Daarin vinden de leerkrachten interactieve methodes op maat van kinderen om de piekerproblematiek verder te behandelen”, zegt Kenny Mestdagh nog. “Scholen die er niet in slagen het spel te boeken kunnen het lespakket ook zonder het escapespel gebruiken.” (MI)

Info: www.samderobot.be

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier