Calypso had dit jaar veertien binnen- en buitenlandse optredens op de agenda staan, dit naast vier internationale wedstrijden. Het seizoen kon men starten met twee wedstrijden in Nederland en een deelname aan de stormachtige editie van de carnavalstoet in Gullegem.
...

Calypso had dit jaar veertien binnen- en buitenlandse optredens op de agenda staan, dit naast vier internationale wedstrijden. Het seizoen kon men starten met twee wedstrijden in Nederland en een deelname aan de stormachtige editie van de carnavalstoet in Gullegem. In maart kwam dan het nieuws dat België in lockdown ging. "Ons trainingsweekend in april en het divers programma aan street- en showoptredens dreigde geschrapt te worden. Van mei tot eind oktober stond er maandelijks minstens één optreden gepland met onze nieuwe showproductie. Hiermee zouden we geregeld te gast zijn in het Nederlandse taptoewereldje, dit als gevolg van de mooie prestaties op het Europese Kampioenschap in 2019", mijmert voorzitter Philippe Depraetere. Uiteindelijk mocht men in augustus nog een optreden afwerken in het Noord-Franse Mondicourt, waardoor de teller voor 2020 op twee kwam te staan.Voor het eerst sinds lang nam de colorguard opnieuw deel aan een wedstrijd in Nederland. Met de eigengemaakte productie 'Snowwhite's dream' waren er drie wedstrijden voorzien. "Na de tweede wedstrijd in Almere kwamen onze dames met een zege naar huis. Uiteraard waren de verwachtingen hooggespannen voor de Championship-wedstrijden in Eindhoven eind maart. Deze werden echter geannuleerd doordat ook Nederland in lockdown ging. Een ferme ontgoocheling na maanden hard repeteren", vertelt secretaris Wouter Dewyn.De lockdown deed ook geen goed aan de moraal van de leden. "Het werd een ware zoektocht hoe we de leden konden blijven motiveren. Ondanks verschillende pogingen om digitale media te gebruiken, zagen wij dat er na enige tijd weinig of geen activiteit meer was. De optredens werden één voor één gecanceld en al snel bleek het showprogramma 2020 niet meer haalbaar. Dit resulteerde in het vervroegd stoppen van leden die dit jaar nog een laatste show wilden lopen", zegt de voorzitter.Na de grote vakantie probeerde men de leden opnieuw met nieuwe doelstellingen te motiveren. "Het leek ons het moment om muzikaal onze kennis te verruimen en vervroegd in te zetten op nieuwe nummers. Na een rustige start in augustus, gingen wij in september terug op volle toeren. Helaas kon onze bar slechts beperkt geopend worden en merkten we dat de sfeer buiten de repetitiemomenten koeltjes verliep doordat iedereen in zijn eigen bubbel moest blijven. De binding tussen de verschillende secties kwam te vervallen en ook de ouders bleven weg."Samen met de lesgevers, organiseert men nu repetities op afstand. "Onze leden kunnen filmpjes uploaden waarbij hun uitvoering geëvalueerd en ondersteund wordt. Om het groepsgevoel te versterken, organiseren we soms ook een e-peritief. Een aperitief via de digitale weg dus, waarbij in groep wat kan 'bijgekletst' worden", aldus Wouter Dewyn. Ook financieel heeft de pandemie zijn gevolgen. "Wij schatten een omzettekort van om en bij de 40.000 euro door het annuleren van alle activiteiten, inclusief het jubileumfeest '35 jaar Calypso'."Men wilde van het 35-jarig bestaan een groot feest maken. "We hadden een prachtig scenario voor ogen met allerhande optredens, foodtrucks, zomerbarsetting, ... Net voor het afsluiten van de contracten kwam de eerste lockdown, waardoor alles on-hold werd gezet. Die on-hold veranderde stilletjes aan in een diepvriessituatie", aldus Philippe Depraetere die eraan toevoegt dat de plannen behouden worden om dit jubileum later te vieren.Naar de toekomst toe neemt Calypso, net als vele organisaties, een afwachtende houding aan. "Niet alleen blijft de vraag of optredens zullen mogelijk zijn, maar er is ook de onzekerheid rond het kostenplaatje. De meeste organisaties zijn afhankelijk van subsidies van hun stad of gemeente of van sponsors, die het nu ook niet makkelijk hebben. Het wordt een uitdaging om bij organisatoren met een vernieuwend product 'in the picture' te komen", geeft Wouter Dewyn nog mee waarop Philippe besluit: "Wij hebben onze doelstellingen al aangepast. Zodra de coronagekte is gaan liggen, zullen we er volop tegenaan gaan. We zullen meer dan ooit de ideale partner zijn voor organisatoren om hun evenement naar ongekende hoogten te brengen."