Café The Monk krijgt slechte recensie op Tripadvisor… terwijl zaak nog niet was opgestart

"Om de buitenlanders hier te krijgen, is een kanaal zoals Tripadvisor wel belangrijk", klinkt het bij Bart Deneire en Jurgen Mestdagh. © Davy Coghe
Piet De Ville
Piet De Ville Medewerker KW

Bart Deneire en Jurgen Mestdagh van café The Monk in de Vlamingstraat zijn in een dovemansgesprek beland met recensiesite Tripadvisor. “We hebben duidelijk aangetoond dat een negatieve recensie over onze zaak geplaatst werd op een datum dat we nog niet eens geopend waren”, zegt Bart. “Maar Tripadvisor geeft ons gewoon een nietszeggend standaard antwoord en weigert de recensie te verwijderen!”

Café The Monk, een biercafé met veel sport op TV waar je ook een potje kunt biljarten, opende op 13 mei 2016 de deuren. Dat kon u destijds ook onder meer in deze krant lezen. Het café richt zich zowel op een lokaal als een toeristische publiek. “De verhouding is ongeveer 60 procent lokale mensen en 40 procent toeristen”, verduidelijkt uitbater Jurgen Mestdagh.

“Tripadvisor belangrijk”

“Om de buitenlanders hier te krijgen is een kanaal zoals Tripadvisor wel belangrijk. Ik gebruik het zelf ook vaak als ik in het buitenland ben. Maar nu ben ik toch wel erg ontgoocheld in Tripadvisor. Sinds ik de recensies op deze site over onze zaak wat begon bij te houden merkte ik dat er soms verwarring is met het café ‘de Monk’ in Brussel. Als we daar echt op wijzen en het vragen dan wordt het wel recht gezet door Tripadvisor. Al staan er nog altijd wel fouten in. Maar goed, dat is nog zo erg niet. Veel erger is dat ik heb gemerkt dat er een negatieve recensie over onze zaak staat die gedateerd is op 22 februari 2015. Terwijl onze zaak maar open gegaan is op 13 mei 2016!”

(lees verder onder de foto)

De bewuste recensie.
De bewuste recensie.© Davy Coghe

“De betrokkene schrijft in zijn recensie dat hij al eerder in de zaak was geweest, maar dat hij plots door de portier niet meer binnen mocht. En dat hij onbeleefd werd bejegend. Maar wij hebben helemaal geen portier! Je vraagt je misschien af waarom we nu nog met dit voorval voor de dag komen, zo lang na de feiten. Wel dat wijst ook op een probleem met Tripadvisor. Want ik heb het kort nadat ik het zag al eens onder de aandacht van Tripadvisor gebracht maar er werd nooit gereageerd. Nog een jaar geleden heb ik ook nog een gemeld dat er ernstige fouten gemaakt werden. Opnieuw geen reactie. Maar toen ik onlangs nog eens mijn beklag deed kregen we recent, op 3 februari toch een antwoord.”

Inzending voldoet

Maar Bart en Jurgen zijn helemaal niet opgezet met het antwoord. “Tripadvisor laat weten dat ze de melding hebben onderzocht en dat ze tot de conclusie zijn gekomen dat de ingezonden recensie voldoet aan de richtinglijnen”, vervolgt Bart. “‘Deze beoordeling zal op Tripadvisor blijven staan’, melden ze doodleuk. Er wordt dus helemaal niet ingegaan op de kern van de zaak. Er wordt een recensie geplaatst over een zaak die nog niet geopend is en Tripadvisor ziet daar geen problemen in… Dan stellen wij ons toch wel ernstige vragen over de manier waarop dit bedrijft werkt…”

“Of we nu veel potentiële gemist door deze negatieve recensie weet ik niet, wellicht niet zoveel, maar het gaat mij om het principe”, gaat Jurgen verder. “Door zo’n antwoord blijkt duidelijk dat wij als ondernemers door Tripadvisor niet niet ernstig worden genomen en dat wil ik op deze manier toch wel even duidelijk maken.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier