Buurtbewoners niet over te spreken over de ‘Muur van Oekene’

Luc Devolder aan de keermuur van de vernieuwde Rijksweg. "Dit betekent een waardevermindering voor onze woningen." (Foto PVH)
Philippe Verhaest

De werken aan de vernieuwde Rijksweg schieten goed op. Ter hoogte van de Sint-Martinusstraat in Oekene is een meters hoge keermuur uit de grond gerezen die straks de weg omhoog zal tillen, maar die stuit op onvrede bij de onmiddellijke buren. “We wisten hier niks van”, zeggen ze. “Dit zorgt voor een waardevermindering aan onze woningen.”

Wie voorbij de ingrijpende wegenwerken aan de Rijksweg tussen Roeselare en Izegem rijdt, kan er niet meer naast kijken: het toekomstige 3A-knooppunt zal een ingenieus stukje verkeersdeskundigheid worden. Ter hoogte van de parallel lopende Sint-Martinusstraat in Oekene wordt momenteel gewerkt aan een keermuur van enkele meter hoog, die straks de Rijksweg in de hoogte zal tillen. Het doel is om het verkeer straks vlotter te laten verlopen.

“Mooie plannen, maar voor ons, buurtbewoners, is de situatie minder aangenaam”, klinkt het bij dichtste buur Katrien Vandewiele (57).

Zij woont helemaal op het einde van de Sint-Martinusstraat. “De voorbije vier weken zijn de werken fors toegenomen”, zegt ze. “Het lawaai is vaak niet te harden en ons huis davert regelmatig van de trillingen. Leuk is anders. Het wordt nog tot oktober 2019 op onze tanden bijten, maar die uit de kluiten gewassen keermuur is voor de rest van ons leven. Ik begrijp ook wel dat er ingrepen nodig zijn om het steeds maar toenemende verkeer in goeie banen te leiden, maar ons zicht is compleet weg. Wanneer ik uit het raam kijk, zie ik nu een blinde muur. En achteraan is het al niet veel beter, met het nieuwe ziekenhuis in de verte. Vroeger graasden er koeien naast mijn voordeur, straks zullen dat nog meer voorbijrazende auto’s zijn.”

Katrien zegt op geen enkel moment op de hoogte gesteld te zijn van de constructie van de keermuur. “Ik wist echt van niks, tot ze op een bepaald moment begonnen te bouwen. Spijtig. Bij de stad heb ik niet aangeklopt, want dat zou toch niks uithalen. Maar wat extra communicatie mag wel.”

De aannemer haperde vorige week nog met een kraan aan Katriens schoorsteen. “Hij heeft beloofd om alles te vergoeden, maar leuk is uiteraard anders.”

“Het karakter van Oekene wordt beetje bij beetje kapot gemaakt. Dat betreur ik echt”

Toch is er ook één voordeel aan de ingrijpende werken, zegt Katrien. “Onze straat is nu doodlopend en dat zorgt ervoor dat het vele sluipverkeer tot het verleden behoort. Maar had ik twintig jaar geleden geweten dat dit op me zou af komen, dan was ik hier nooit komen wonen.”

Schade aan elektriciteit

Ook Katriens buur Luc Devolder (64) is niet bijster gelukkig met de grijs-zwarte keermuur. “Vooraf werd ons verteld dat die amper twee meter hoog zou worden. Het gaat om minstens het dubbele. Neen, echt tevreden ben ik niet, maar nu kunnen we er toch niks meer aan doen. Hier moeten we mee leren leven. De werken zorgen wel voor flink wat trillingen in mijn huis, maar ik maak me vooral zorgen om de waardevermindering van mijn woning en die van de buren. Een fraai uitzicht kan je dit niet noemen, hé. Achteraan kijk ook ik uit op AZ Delta. Een indrukkend en mooi gebouw, maar ik ben er wel mijn weids uitzicht door kwijt.”

Luc woont met zijn echtgenote Monique Catrysse al veertig jaar in de Sint-Martinusstraat. “Toen was de Rijksweg allesbehalve een drukke verkeersas en was Oekene nog een écht landelijke gemeente. Dat is nu compleet anders. Het karakter van Oekene wordt beetje bij beetje kapot gemaakt. En dat betreur ik.”

Iets verderop in de straat hebben André Snauwaert (82) en Christiane Maddens (75) minder problemen met de keermuur. “Wij wonen hier al 53 jaar en werden destijds nog een zestigtal meter onteigend voor de aanleg van de Rijksweg”, zegt André. “Maar die muur gaat net achter onze eigen omheining naar beneden. Het valt dus geweldig goed mee, maar ik kan onze buren wel begrijpen. De werken hebben ons wel al 300 euro gekost. Trillingen zorgden voor een panne aan enkele elektriciteitsleidingen. Nu maken de wegenwerken wel flink wat kabaal, maar straks zullen we minder last hebben van het verkeer op de Rijksweg.”

Nieuwe infovergadering op 25 juni

Schepen van Openbare Werken Griet Coppé (CD&V) benadrukt dat er altijd in volle openheid werd gecommuniceerd. “Op de eerste infovergadering waren ruim 300 mensen aanwezig.”

“Eind augustus 2017 mochten we in zaal Ocar ruim driehonderd mensen verwelkomen op de eerste infovergadering. Daar werden de plannen inclusief de keermuur uitvoerig uit de doeken gedaan én getoond. Ik vermoed echter dat enkele bomen, die op de rooilijn tussen de buren en de keermuur staan, voor wat bezorgdheid zorgen. Die moeten immers verwijderd worden. Maar de keermuur zal ervoor zorgen dat het voorbijrijdende verkeer voor minder overlast zorgt.”

Op 2 juli start de tweede fase en wordt de Sint-Martinusstraat ook definitief afgesloten.

“Op maandag 25 juni op 19 uur organiseren we een tweede infosessie in zaal Ocar. We maken er samen met het Agentschap Wegen en Verkeer immers een punt van om alle betrokkenen zo goed mogelijk te informeren. Bij de start van de tweede fase zal het verkeer van Roeselare naar Izegem ook een pak vlotter verlopen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier