Buurderij Kortrijk mag vijf kaarsjes uitblazen en is populairder dan ooit

© KDS
Redactie KW

De buurderij Kortrijk bestaat vijf jaar. Het is een succesverhaal. De klanten vinden meer en meer de weg naar de korte keten. Tot ieders verbazing verviervoudigde het klantenbestand tijdens de lockdown. Corona bezorgt Boeren & Buren een mooi verjaardagscadeau.

Riet Suwier (67) uit Kortrijk was er al van bij de opstart bij. In 2018 nam ze het roer over als coördinator. Het begon kleinschalig in de Vives-gebouwen. Daarna verhuisden ze naar de Vetex om vervolgens zich in wijkcentrum De Villa te huisvesten. Boeren & Buren is een netwerk dat consumenten en lokale producenten online samenbrengt. De boeren/producenten komen op zaterdag samen met het materiaal dat de klanten online bestellen. Bestellen kan van vrijdag tot en met donderdagnacht. De klanten kunnen dan bij de boer hun bestelling ophalen. Het afhaalpunt is normaal in het wijkcentrum De Villa op het Sint-Jansplein.

Extra service

Sedert de coronacrisis is de formule aangepast. “Door de lockdown konden we niet in onze vaste stek. We konden nergens naartoe”, vertelt Riet. “Ik heb het dan maar bij mij thuis georganiseerd. Dat leek me de beste oplossing.” Het afhaalpunt is dus nu ten huize Riet Suwier in de Burgemeester Pyckestraat. “De boeren leggen bij mij thuis de bestellingen in de bakken van de klanten. Tussen 11 uur en 12.30 uur mogen de klanten een per een hun bestelling komen ophalen. Ze gaan binnen via de voordeur en verlaten mijn woonst via de achterdeur”, legt Riet uit. “Mijn klanten vinden het een goede oplossing, maar ze missen de gezelligheid en het contact met de boeren.”

Wellicht verhuist het afhaalpunt naar het Lyceum

Voor degene die verhinderd zijn om hun bestelling op te halen, is er ook nog de mini-buurderij. Deze klanten kunnen alsnog hun gekochte goederen ophalen bij Riet van 13.30 uur tot 14.30 uur en van 18 uur tot 19 uur. Daarnaast rijdt medewerker Bob Van Landuyt iedere zaterdag met zijn bakkersfiets naar klanten die tijdelijk in quarantaine zitten of ziek zijn. “We depanneren ze”, zegt Riet. “Het is een vorm van service bieden, een cadeautje van mij in deze moeilijke tijden. Na deze coronacrisis stappen we terug over naar de gebruikelijke formule. De kans bestaat dat we niet teruggaan naar het wijkcentrum. Het wordt te klein. Ik ben aan het onderhandelen voor ruimte te krijgen in de school Rhizo Lyceum O. L. V. Vlaanderen.”

Riet hoopt haar klantenbestand te kunnen behouden. Sedert de crisis is het klantenbestand verviervoudigd. “We hebben nu al 80 klanten. De groei verheugt mij, maar het is jammer dat de mensen pas tijdens deze crisis de weg vinden naar de korte keten. Hopelijk blijven ze komen. Ik vrees dat er een terugval komt eens alles terug normaal wordt”, besluit coördinator Riet.

(CHH)

Info: riet.suwier@gmail.com, 0496 17 66 31, www.boerenenburen.be

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier