"De meeste buschauffeurs helpen waar ze kunnen, en dat kan een mens zijn dag goedmaken", zegt Christine Van Royen, ervaringsdeskundige. Christine prijst ook de bereikbaarheid van de lijnbusverbindingen in Brugge. "Zelf woon ik in het centrum van de stad en met de bus geraak ik nagenoeg overal", zegt ze.

Enorme troef

En daar is de stedelijke raad dus dankbaar om. "Het openbaar vervoer is voor mensen met een beperking een enorme troef", stelt voorzitter Lieve Dossche. Christine kent zowat het volledige stadsnet van De Lijn uit het hoofd. "Busnummer 46?", nemen we de proef op de som. "Buiten dienst of onbestaand", klinkt het.

Uitgerekend vandaag kwam De Lijn trouwens met een persbericht over zijn 'Meer Mobiele Lijnen' naar buiten: rolstoelgebruikers hoeven daarvoor niet langer te reserveren. "We willen als vervoermaatschappij komaf maken met de reservatieplicht. Onze nieuwste voertuigen zijn allemaal toegankelijk", zegt woordvoerder Inge Debruyne.

"Toegankelijkheid is iets waar we continu aan werken, onze buschauffeurs worden erop getraind om mensen met een beperking te begeleiden. Maar, ook al hoort dit dan misschien tot hun takenpakket, dit pluimpje is voor hen een fijne opsteker. Want onderschat hun job niet: buschauffeur zijn is tegenwoordig in het drukke verkeer best wel een veeleisende job. Je moet voor heel veel zaken oog hebben..." (WK)

"De meeste buschauffeurs helpen waar ze kunnen, en dat kan een mens zijn dag goedmaken", zegt Christine Van Royen, ervaringsdeskundige. Christine prijst ook de bereikbaarheid van de lijnbusverbindingen in Brugge. "Zelf woon ik in het centrum van de stad en met de bus geraak ik nagenoeg overal", zegt ze. En daar is de stedelijke raad dus dankbaar om. "Het openbaar vervoer is voor mensen met een beperking een enorme troef", stelt voorzitter Lieve Dossche. Christine kent zowat het volledige stadsnet van De Lijn uit het hoofd. "Busnummer 46?", nemen we de proef op de som. "Buiten dienst of onbestaand", klinkt het.Uitgerekend vandaag kwam De Lijn trouwens met een persbericht over zijn 'Meer Mobiele Lijnen' naar buiten: rolstoelgebruikers hoeven daarvoor niet langer te reserveren. "We willen als vervoermaatschappij komaf maken met de reservatieplicht. Onze nieuwste voertuigen zijn allemaal toegankelijk", zegt woordvoerder Inge Debruyne. "Toegankelijkheid is iets waar we continu aan werken, onze buschauffeurs worden erop getraind om mensen met een beperking te begeleiden. Maar, ook al hoort dit dan misschien tot hun takenpakket, dit pluimpje is voor hen een fijne opsteker. Want onderschat hun job niet: buschauffeur zijn is tegenwoordig in het drukke verkeer best wel een veeleisende job. Je moet voor heel veel zaken oog hebben..." (WK)